Zona de identificação
Código de referência
Título
Data(s)
- 1988-2014 (Produção)
Nível de descrição
Coleção
Dimensão e suporte
4 carpetas, 3 revistes, 1 llibre
226 programes de mà AMHLPM0008272 - AMHLPM0008494, AMHLPM008512-AMHLPM008514
9 programes de mà : AMHLPM0004432, AMHLPM0004508, AMHLPM0004558, AMHLPM0004603, AMHLPM0004702, AMHLPM0004775, AMHLPM0004808, AMHLPM0004841, AMHLPM0004852
53 cartells AMHLCA 0011208-AMHLCA 0011245. AMHLCA0011247-AMHLCA0011259.AMHLCA0011276
41 fotografies color AMHLF0025017- AMHLF0025047
Zona do contexto
Nome do produtor
História administrativa
L’Associació, els Amics de l’òpera de l’Hospitalet va suposar una nova frontera a la història de la ciutat barcelonina, dotant-la d’un caràcter únic i innovador fins al moment.
Així doncs, l’execució d’aquesta entitat, modifica l’estructura poblacional, establint una sèrie de lligams socials i oferint una nova visió a nivell cultural.
En primer lloc, caldria fer esment a una sèrie de projectes que van suposar el punt precursor en front al procés d’engendrament de l’entitat en si.
Primerament, la primera associació a tenir en compte, correspon als Amics de la Música, encapçalada per Jaume Reventós. La qual, s’entreteixia en base a una representativitat de les inquietuds socials i culturals del model tradicional català.
Aquest projecte, neix amb el pretèrit no relacional en direcció a la Parròquia i, en base, a l’esdeveniment com associació formada per joves no relacionats amb la guerra civil.
De manera que, la presentació dels Amics de la Música, ofereix una recuperació dels elements culturals i socials de la societat hospitalenca durant la guerra. De manera que, el que va començar com a simples sessions entre amics, va culminar amb l’èxit i expectació total per part de la ciutat, en base a aquests concerts pianístics.
No va ser fins passats 30 anys i davant un període de decadència que l’associació no va experimentar el procés de dissolució final.
Així doncs, posteriorment a aquesta dissolució, la ciutat va viure un curt període, el qual, la música deixava de sonar i, no va ser fins la concertació d’una nova associació sota el nom: el Grup Pizzicato, composat per un grup de liceistes del quart i cinquè pis, que no es tornava a realitzar cap activitat de caire musical.
La temàtica principal de l’associació corresponia al cicle de Bach, basat en concerts barrocs amb clave duts a terme a l’Ermita romànica de Santa Eulàlia. Però l’associació no va obtenir molt de ressò i va ser fruit d’un procés curt i de fàcil dissolució.
Posteriorment, d’altra banda, no van passar molts anys fins que va sorgir l’entitat a la qual ens remetem: els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet, sorgida en un començament a l’Aula de Sanfeliu, coneguda en aquell moment com el “piset”.
De manera que, tot i que es realitzaven activitats de caire cultural, no va ser fins que es va canviar de director a l’Aula que no va es va començar a tocar la temàtica musical.
Així doncs, el director d’aleshores, va passar a pertànyer al Consorci de normativització lingüística i, en Joan Piera que era el secretari en aquell moment, va ocupar el seu càrrec.
Seguidament, en arribar al poder, en Joan Piera, va començar per modificar l’estructura mobilistíca de l’Aula per tal de crear un espai adaptat per realitzar espectacles musicals.
Va engegar una sèrie d’activitats instrumentals de temàtica de jazz i, no va ser fins que no va tractar amb la que anava a ser la primera veu del projecte: la Beatriu Gerona, que no va introduir l’estil musical de la lírica.
Al mateix temps van iniciar un projecte el qual va acabar per esdevenir-se en associació: l’Associació Amics de l’Òpera de l’Hospitalet.
De manera que, degut a aquest èxit tant pels concerts com pel propòsit en si, van haver de traslladar-se d’aula, ja que, el "piset" es va quedar petit, i fruit d’un conveni signat amb l’Ajuntament de la ciutat, van mudar-se cap a l’Auditori Barradas.
Any 1991, l’Associació va reunir-se en Assemblea Constituent atorgant així el paper d’entitat.
Contràriament al que es pensava, l’entitat no va parar de créixer exponencialment, fins a tal punt que va arribar a omplir totes les butaques de les que disposava l’Auditori.
En definitiva, l’entitat mai va experimentar cap descens i, la gent que la freqüentava trobava molt compresa i fidel amb aquesta corporació.
La dissolució dels Amics de l’Òpera la podríem emmarcar dins una visió antagonista, ja que, per una banda, era un fenomen esperat pels propis membres que composaven l’agrupació, ja que, el cansanci havia arribat al seu habitus rutinari i, la motivació i les ganes del principi es van veure esborrades sota un lent procés.
Però, per altra banda, a diferència de la gran majoria d’Associacions i entitats de la ciutat, els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet va desaparèixer en un moment d’esplendor on el públic i l’expectació encara es feien notar acte rere acte que oferia l’entitat.
Per tant, la decisió de dissoldre-la per complet no va ser un element fàcilment digerible, però si que era summament necessari. Així doncs, tot i els nombrosos intents de seguir mantenint-la amb un esperit viu, va suposar una lluita en va, amb un resultat potencialment inevitable.
Entidade detentora
História do arquivo
El petit resum de l’entitat s’ha realitzat amb la documentació conservada: sobretot la correspondència.
Amics de l’Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet van engegar un projecte el 22 de maig de 1988 amb companyia de les Aules de Cultura, principalment l’Aula de Cultura de SanFeliu.
L’any 1989 es va preparar un projecte musical veient les possibilitats que tenia Hospitalet amb l’existència d’un públic important amant de la música: el problema es que es troba dispers.
El sistema emprat per anunciar les activitats fins aquell moment havia sigut correu i carta més programa de mà. Es proposa el llançament de cartells al principi del curs. Això obriria més inscripcions.
L’Auditori de la Caixa obre la porta a representació d’audicions de càmera, liets, obres de curta durada. Al mateix temps a la sala d’actes de l’Aula de Cultura es faria la programació de tertúlies
El llançament de la idea d’òpera a l’Hospitalet va quallar ràpidament, quatre persones es dediquen a col·laborar en la gestió aportant dades sobre contactes amb cantants i públic.
Es projecten nous projectes:
Any 1990 utilització del teatre Joventut : això comportaria introduir-se en els futurs muntatges operístics, els quals amb Sabadell com a pilar central passant per Olesa i Reus en la primera etapa i a finals d’any amb la incorporació de Girona i Lleida, configurant la primera xarxa de teatres d’òpera que funcionarien. Aquesta proposta es reforçaria amb el fet d’ocupar un espai en la demanda de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que el teatre el Liceu de Barcelona no pot assumir.
Any 1990 primera assemblea a l’Aula de Cultura Sanfeliu.
Any 1993 cinquè aniversari de l’entitat: disposen de una nova seu social al carrer Major 54, 2n pis ho comparteix amb el Cine-Club l’Hospitalet i el Centre d’Estudis l’Hospitalet. El van anomenar “L’Ateneillo”. En aquest local s’obren noves expectatives i noves línies de treball: crear un fons documental sobre l’òpera, la sarsuela i la música clàssica. Es podrà fer xerrades, seminaris. Es crea la revista ‘Opera actual”.
Al mateix temps es crea un nou logo gràfic donant a les publicacions una imatge més actual (la lletra O dins la tapa d’un piano). S’impulsa la captació de nous socis.
Any 1994 Coordinadora d’Entitats Pro Liceu: amb l'incendi del teatre del Liceu es crea una Comissió de cantants integrada per la Sra Montserrat Martinez entre d’altres per agilitzar la búsqueda de cantants per als dissabtes davant del Liceu.
Any 1996 comença un cicle de concerts a l’Auditori Barradas, on els socis tindran un 50% de descompte en les entrades.
Any 1999 celebració dels desè aniversari de l’entitat.
Any 2001 celebració a la ciutat de l’Hospitalet de l’Assemblea Extraordinària de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya: es tracta de 77 associacions de les quals 38 es troben a Catalunya i compta amb la presidència de la reina Sofia. Demanen a l’Alcalde Celestino Corbacho perquè presideixi l’acte.
A partir de l’any 2001 es va prendre la decisió de convidar a les entitats de la ciutat més afins amb les activitats, enviant-los uns tiquets-invitació per a membres de junta i altres descomptes per distribuir entres els seus associats.
2003 celebració del 15è aniversari de l’entitat: on s’enumera les activitats portades a terme en aquests anys: 134 concerts, 11 òperes de petit format i sarsueles, amb la presència d’espectadors de unes 20.600 persones. Per arribar aquí ha sigut necessària la col·laboració de molta gent: socis, professors de cant, músics i cantants així com l’ajuda de les institucions: Generalitat, Ajuntament i la Caixa.
2004-2008 canvi de juntes. Segueixen amb els seus programes musicals.
2011 assemblea extraordinària amb només un punt: presentació de les modificacions dels Estatuts per adequar-los a la Llei 472008, 24 d’abril del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques.
2014 Lliurament per part dels Amics l’opera de l’Hospitalet a l’Ajuntament, l’extens llegat de Jaume Reventós.
27 de maig 2014. A l’Assemblea General es aprovat el tancament de l’entitat, causada per l’absència de socis que assumissin el relleu dels càrrecs de presidència i secretaria.
2015 es va procedir a la tramitació de la baixa al Departament de Justícia i d’ Hisenda. La subvenció donada per la Generalitat es va fer entrega a Càritas Parroquial.
Els bens patrimonials es van cedir al Barri centre: col·lecció de llibres especialment de música, discos vinils, CD i d’alguns documents històrics com el Manifest en favor de la campanya de reconstrucció del Liceu.
Feines pendents: edició d’un CD amb música de Jaume Reventós i lletra de Francesc Marçé . L’edició d’un llibret per resumir els 26 anys de l’entitat, per donar als socis:
Les activitats portades a terme en tots aquests anys van ser moltes: 170 recitals, una dotzena d’òperes de petit format. 15 edicions de la Mostra de Noves Veus. 30 concerts de cambra. Assistència en autocars al teatre Atrium de Viladecans. 5 anys de recitals setmanals davant del Liceu com campanya de moltes entitats operistes per a la seva reconstrucció (1994-1999).
Fonte imediata de aquisição ou transferência
Hi ha un primer ingrés de donació amb l'entitat en actiu i una darrera, de la comissió liquidadora de l'entitat.
Data d'ingrés novembre 1995:
Data d'ingrés: 2019/07/13
Zona do conteúdo e estrutura
Âmbito e conteúdo
La documentació conservada per Amics de l'Òpera- Joventuts Musicals de l'Hospitalet està formada per documentació variada on podem veure la seva història.
No tenim documentació de caire fundacional, però a partir de la correspondència conservada poden veure les seves activitats i la seva trajectòria durant els 26 anys de la seva existència.
El tipus de documents conservats son convocatòries a les Assembleas, programes d'activitats organitzades, correspondència entre les diferents institucions: Generalitat de Catalunya, Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat.
Altres tipus de documents conservats ens mostren les activitats portades en tots aquests anys: 170 recitals, una dotzena d’òperes de petit format. 15 edicions de la Mostra de Noves Veus. 30 concerts de cambra. Assistència en autocars al teatre Atrium de Viladecans. 5 anys de recitals setmanals davant del Liceu com campanya de moltes entitats operistes per a la seva reconstrucció (1994-1999). Ens referim al material de propaganda dels seus projectes: programes de mà i cartells.
Existeix una petita mostra de retalls de premsa on veiem dates principals de l'entitat.
Per últim una col·lecció de fotografies d'actes importants de l'entitat.
Avaliação, selecção e eliminação
Ingressos adicionais
Sistema de arranjo
El fons s'ha organitzat en sis sèries documentals:
01- Correspondència
02- Activitats Portades a terme
03- Coordinadora d'Entitats Pro Liceu
04 Retalls de Premsa
05 Revistes i Llibres
06 Fotografies
S'inclou PDF de cada sèrie documental on troben la descripció a nivell unitat documental.
Zona de condições de acesso e utilização
Condições de acesso
Accés lliure, excepte en cas que afecti o pugui afectar la intimitat de terceres persones; llavors, mentre romanguin vigents els terminis de reserva, caldrà acreditar un interès legítim o científic i obtenir la preceptiva autorització d’accés.
Condiçoes de reprodução
Idioma do material
Script do material
Notas ao idioma e script
Características físicas e requisitos técnicos
Instrumentos de descrição
Zona de documentação associada
Existência e localização de originais
Existência e localização de cópias
Unidades de descrição relacionadas
Zona das notas
Identificador(es) alternativo(s)
Pontos de acesso
Pontos de acesso - Assuntos
Pontos de acesso - Locais
Pontos de acesso - Nomes
- Amics de l'Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet (Assunto)
- Joan Piera i Creixells (Assunto)
Pontos de acesso de género
Zona do controlo da descrição
Identificador da descrição
Identificador da instituição
Regras ou convenções utilizadas
Descripció realitzada segons els preceptes de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2007.
Estatuto
Final
Nível de detalhe
Completo
Datas de criação, revisão, eliminação
Orovio de Elízaga, Macarena revisió 22.05.2023