Batllé i Monrós, Gonçal

Área de identidad

Tipo de entidad

Persona

Forma autorizada del nombre

Batllé i Monrós, Gonçal

Forma(s) paralela(s) de nombre

Forma(s) normalizada del nombre, de acuerdo a otras reglas

Otra(s) forma(s) de nombre

Identificadores para instituciones

Área de descripción

Fechas de existencia

1887-1973

Historia

Gonçal Batlle Mestre de cases. El seu pare Joan Batlle i Solanas també era paleta i empresari i fou qui portà a terme les obres de transformar la masia del “Alemany” “La casa Alta” en el palauet Can Boixeres.

Als dotze anys va dir al seu pare que volia esser el rei dels paletes perquè així podria ser un gran constructor desprès i que no estudiaria més. Aleshores es posà a fer de manobre.

Als catorze anys va entrar a treballar amb els germans Torres, que estaven acabant la carcel Model. Allí va marcar i fer les voltes de la seva primera escala (que venia a ser com aprovar una revalida) als setze anys amb l’ofici après, es posa de nou a les ordres del seu pare.

Als 17-18 anys Gonçal Batlle treballava en el paluet de Can Buixeres tenim una mostra del seu acurat treball, és el templet característic que hi ha al jardí. Batlle amb l’ajuda d’un paleta anomenat Badosa es va dedicar a recobrir les columnes i la cúpula amb les peces de ceràmica.

Als vint i sis anys ja casat, va fer d’enrajolador a preu fet i amb un altre soci es va posar pel seu compte.

Als trenta tres anys es va fer càrrec de les obres del cinema Coliseum, de Barcelona, que en aquells moments es considerava el millor teatre d’Espanya, dotat d’una acústica excepcional.

Va fer feines importants en el Palau de Pedralbes.

Gonçal Batlle, paleta i fill de l’Hospitalet en un moment donat va ser conegut com la Bòbila de Barcelona per la qualitat del seu ofici.

Va seguir en el seu ofici de mestre de cases i el va compaginar amb l’escriptura d’obres de teatre i poesia.

Gonçal Batlle fou un home polifacètic, vital emprenedor, afeccionat al cant des de molt petit ja forma part de la capella de música parroquial i d’altres corals, excel·lint per la seva bona veu.

Amb el teatre qualsevol drama, sarsuela i òperes figuraven en el seu repertori i el Casino, Cal Carreter i l’Hamonia foren els seus escenaris.

Segons Francesc Marcé tot plegat, li feu adquirir un aire histriònic que el portava a trepitjar segur i a convertir-se en el centre d’atenció en totes les reunions.

A la seva vellesa va escriure obres de teatre i publica un llibre titulat “Poesies muntanyenques i altres poemes” (1966), del qual va oferí un recital al Reial Cercle Artístic.

Als seus vuitanta anys era un espectacle veure’l llegir la seva pròpia obra o recitar algun fragment de “El Ferrer de Tall” de Pitarra que recordava fil per randa amb una memòria prodigiosa.

Francesc Marcé va animar a l’autor desprès d’una entrevista que redactés les seves memòries. Batlle va escriure uns vint fulls amb records i anècdotes de la seva infantesa.

Lugares

Estatuto jurídico

Funciones, ocupaciones y actividades

Mestre de cases

Mandatos/fuentes de autoridad

Estructura/genealogía interna

Contexto general

Área de relaciones

Área de puntos de acceso

Puntos de acceso por materia

Puntos de acceso por lugar

Occupations

Área de control

Identificador de registro de autoridad

Identificador de la institución

Reglas y/o convenciones usadas

Estado de elaboración

Nivel de detalle

Fechas de creación, revisión o eliminación

Idioma(s)

Escritura(s)

Fuentes

Notas de mantención

  • Portapapeles

  • Exportar

  • EAC

Materias relacionadas

Lugares relacionados