Fondo 851 - Carolina Aguado Sanchez

Área de identidad

Código de referencia

ES CAT AMHL 851

Título

Carolina Aguado Sanchez

Fecha(s)

  • 1981 - 2007 (Creación)

Nivel de descripción

Fondo

Volumen y soporte

2 capses d'arxiu i 2 carpetes de gran format, 11 llibres, 5 publicacions, 23 fotografies, 28 targetes postals,
2 cintes magnetofòniques, 46 cartells de gran format, 13 díptics, 3 flyers, 16 tríptics. 1 cartell 14 adhesius

Área de contexto

Nombre del productor

(1981-2006)

Historia biográfica

En l’entrevista feta en Viu l’Hospitalet per commemoració dels 10 anys de la Delegació de la Casa de Nicaragua a l'Hospitalet, ens mostren a Carolina Aguado com una dona humil, muller catalana, madura. Es guanya la vida cosint roba i netejant apartaments i oficines a la ciutat de Barcelona. A la tarda treballa sense sou en l’educació de dones obreres del seu barri , i a més participa activament a les tasques de solidaritat que impulsa la institució no governamental coneguda com Casa de Nicaragua

Carolina Aguado va tenir un paper important en la Casa de Nicaragua com a vocal a la Junta fins l'any 1990.

Va ser cooperant en el treball de solidaritat amb Nicaragua , va formalitzar la delegació de la Casa de Nicaragua a l'Hospitalet de Llobregat per tal de tenir presència al Consell de Cooperació i Solidaritat. Es tracta de l’òrgan mixt entre ajuntaments i associacions que gestionaria les aportacions econòmiques per aquest tipus de projectes.

Va estar present a la descarregada de material del segon " Vaixell per la Pau" a l'any 1989. Aquest vaixell Va sortir de Barcelona dintre del programa governamental i popular d’ajuda a Nicaragua, s’anomenava “Barcos por la Paz”. Aquest dies Carolina va tenir molt treball visitant alcaldies i institucions beneficiades amb la descarregada del vaixell, perquè cadascú organitzi de la forma més eficient la recollida dels articles al port,

Carolina Aguado comenta que la recollida de material va ser molt important. Va començar al setembre. Segons ella, les institucions i alcaldies espanyoles no pensaven que es podria realitzar amb èxit la tasca. Al presentar-se l’huracà Juana, i la força destructiva d’aquest, sensibilitzo a la població espanyola per la recollida de material. Finalitzada la tasca, la Casa de Nicaragua, comença a rebre trucades i visites d’alcaldia agermanades interessades en la recollida del material. Aquest vaixell porta tot tipus de material d’alcaldies espanyoles agermanades amb Nicaragua.

Institución archivística

Historia archivística

El fons de documentació de la Casa de Nicaragua de l'Hospitalet, va ser lliurat a l'Arxiu Municipal Històric de la ciutat el dia 3 d'octubre de 2006 en commemoració dels 25 anys de solidaritat amb el poble Nicaragüenc.

A l'acte de lliurament van ser Enric Font president de la Casa de Nicaragua, Jaume Botey, Elvira Prats i Carolina Aguado.

El fons conté documentació des de els anys 1981-2006.

Ens mostra els diferents projectes realitzats a Nicaragua per mitjà de la Casa de Nicaragua i gràcies a l'agermanament de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, en especial amb l'ajuda a Managua .

Origen del ingreso o transferencia

Donació (2006, 7/7/2008)

Área de contenido y estructura

Alcance y contenido

El fons conté tota la documentació aplegada per Carolina Aguado com persona militant i punt de referència de la Casa de Nicaragua a l'Hospitalet.

El fons personal conté les dades des de 1981-2006.

Carolina Aguado va formalitzar la presència de La Casa de Nicaragua amb delegació a l’Hospitalet, d’aquesta manera podien tenir presència al Consell de Cooperació i Solidaritat. Es tracta de l’òrgan mixt entre ajuntaments i associacions que gestionaria les aportacions econòmiques per aquest tipus de projectes.

D’aquesta forma el projecte de la casa de Nicaragua entrava de ple, a la vida d’Hospitalet i donaven continuïtat a una relació entre la nostra ciutat i el país centreamericà.

La documentació principal d'aquest fons inclou:

Correspondència privada de persones amigues, treballadors dels camps, dones amb diversos projectes, com un taller de costura o menjadors de nens orfes de la guerra, demanant ajuda per poder portar a terme els seus projectes perquè no tenen res. Les dates extremes són 1981-2006.
Amb la pujada al poder del Front Sandinista d’Alliberació Nacional (FSLN; la Casa de Nicaragua amb seu a Barcelona es va convertir en el punt de referència per qualsevol material d'ajuda per Nicaragua, com la seva veu de crítica enfront l’imperialisme Nor damericà.

Carolina va ser vocal de la Junta directiva de la Casa de Nicaragua fins l'any 1990. Per tant molta documentació està relacionada amb els Vaixells per la Pau: es tractava de vaixells amb ajuda per al poble, podia ser privada o pels ajuntaments agermanats amb ciutats i pobles de Nicaragua. La Casa de Nicaragua feia d’intermediari. Els tipus de material enviat podia ser material per aprendre a escriure i llegir, materials per camperols, hospitals etc.

La major part de la documentació està relacionada amb Nicaragua, però al mateix temps ens mostra per mitjà de díptics, llibres, targetes postals, cartell i cursos, els problemes que tenen els països de l'Amèrica Central. Mèxic, Managua, Xile, Cuba, Argentina, i també amb la dona afgana.

Així mateix ens aporta documentació del fundador de la Casa de Nicaragua Jose Maria Valverde i del seus amic Miguel Soler.

Carolina Aguado ens dona una visió del seu treball, per mitjà de la documentació donada: correspondència, escrits diversos, publicacions, tríptics, díptics, fotografies, targetes postals, cartells de com es trobava el país anys 1981-2006.

Ens mostra per mitjà de la documentació donada de cartells, informació de cursos, escrits i publicacions, fulls informatius, la importància de la Casa de Nicaragua per donar suport als grups que desitgen agermanar-se amb el país centreamericà, o persones que volen viatjar amb esperit de fraternitat, es a dir amb intenció de desenvolupar propostes d’interès social. Això sumat al fet que la seu es troba a la casa de la Solidaritat, ha convertit a l’entitat en un referent dins el món de la solidaritat i cooperació.

Així mateix veiem en la seva documentació la importància del Consell de Cooperació i Solidaritat, l’òrgan mixta entre ajuntaments i associacions que gestionaria les aportacions econòmiques per aquest tipus de projectes.

Inclou material fotogràfic interessant per veure la labor feta a Nicaragua, i la col·lecció de targetes postals ens mostren la promoció d’aquestes per treure diners per sufragar els projectes.
Inclou 2 carpetes de gran format amb un total de 46 cartells on es torna a veure les diferents formes que tenien per treure diners, per mitjà de sopars, balls i concerts. Així com cartells mostrant la revolució.

En relació a la col·lecció de llibres i revistes aportades ens mostra les inquietuds de Carolina Aguado envers els pobles llatinoamericans, però sobretot amb Nicaragua.

El fons està format per 7 sèries documentals.

Sèrie-01 Documentació personal relacionada amb la correspondència

Sèrie-02 Documentació relacionada amb les activitats portades a terme per la Casa de Nicaragua

Sèrie-03 Documentació relacionada amb hemeroteca

Sèrie-04 Documentació relacionada amb material fotogràfic

Sèrie-05 Documentació relacionada amb la promoció dels seus projectes

Sèrie-06 Llibres i publicacions diverses relacionats amb Nicaragua i Amèrica Central

Série-07 Documentació relacionada amb cartells

Valorización, destrucción y programación

Conservació permanent

Acumulaciones

Sistema de arreglo

El fons està format per 7 sèries documentals.

Sèrie-01 Documentació personal relacionada amb la correspondència

Sèrie-02 Documentació relacionada amb les activitats portades a terme per la Casa de Nicaragua

Sèrie-03 Documentació relacionada amb hemeroteca

Sèrie-04 Documentació relacionada amb material fotogràfic

Sèrie-05 Documentació relacionada amb la promoció dels seus projectes

Sèrie-06 Llibres i publicacions diverses relacionats amb Nicaragua i Amèrica Central

Série-07 Documentació relacionada amb cartells

Área de condiciones de acceso y uso

Condiciones de acceso

Lliure, excepte en cas que afecti o pugui afectar la intimitat de terceres persones.

Condiciones

Lliure, excepte en cas que afecti o pugui afectar la intimitat de terceres persones.

Idioma del material

  • catalán
  • español latinoamericano

Escritura del material

Notas sobre las lenguas y escrituras

Características físicas y requisitos técnicos

Instrumentos de descripción

Área de materiales relacionados

Existencia y localización de originales

Existencia y localización de copias

Unidades de descripción relacionadas

Descripciones relacionadas

Área de notas

Identificador/es alternativo(os)

Puntos de acceso

Puntos de acceso por materia

Puntos de acceso por lugar

Puntos de acceso por autoridad

Tipo de puntos de acceso

Área de control de la descripción

Identificador de la descripción

Identificador de la institución

Arxiu Municipal de l'Hospitalet de Llobregat

Reglas y/o convenciones usadas

Descripció realitzada segons els preceptes de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2007.
Llengua(ües)

Estado de elaboración

Final

Nivel de detalle

Completo

Fechas de creación revisión eliminación

2009 (creació)
2021 (revisió)
Orovio de Elízaga, Macarena, revisió 04/04/2022

Idioma(s)

Escritura(s)

Fuentes

Área de Ingreso

Materias relacionadas

Personas y organizaciones relacionadas

Tipos relacionados

Lugares relacionados

Unidad de almacenaje

  • Planero: Pl.4.4