Publicació 0075 - Circular Casino Nacional

Identity area

Reference code

ES CAT AMHL 907-0075

Title

Circular Casino Nacional

Date(s)

  • 1947-11-01 - 1948-11-01 (Creation)

Level of description

Publicació

Extent and medium

Núm. 1: 01-11-1947 Núm. 2: 01-12-1947
Núm. 3: 01-01-1948 Núm. 4: 01-02-1948
Núm. 5: 01-03-1948 Núm. 6: 01-04-1948
Núm. 7: 01-05-1948 Núm. 8: 01-06-1948
Núm. 9: 01-07-1948 Núm.10: 01-08-1948
Núm.11: 01-09-1948 Núm.12: 01-10-1948
Núm.13: 01-11-1948
Hi trobareu més documentació al Fons d'Entitats i Institucions i a l'arxiu de Cartells i Programes

Context area

Name of creator

(1873 - Actualitat)

Administrative history

A finals del segle XIX, al nucli antic de l'Hospitalet de Llobregat s'anà consolidant una burgesia agrària autòctona, on grans i mitjans propietaris originaris de la Vila Vella aconseguien augmentar els seus capitals a través de l'explotació de terrenys propis, d’altres arrendats o com a administradors de les extensions de les elits industrials i financeres de Barcelona. El creixement econòmic d'aquesta classe benestant local, els permeté impulsar projectes industrials com les bòbiles ceràmiques.
L’any 1873 vint-i-cinc d'aquests integrants de la burgesia autòctona es van proposar fundar una entitat que tindria per nom el Centro Económico, Agrícola e Industrial de la villa de Hospitalet enfocada a ser un lloc de reunió i d'oci per als pagesos de la Vila Vella. D'aquesta manera fou, que aquests vint-i-cinc homes -entre els quals destaquen diversos batlles que tindrà l'Hospitalet en aquest període com Francesc Goyta Vergés (1879-1881) o Antonio Parera Codina (1876-1877)- van comprar un terreny en el lateral que connectava la carretera Provincial amb la Riera de la Creu, per edificar l'entitat. A poc a poc, a mesura que arribaven les necessitats, els pagaments i els recursos materials per a finalitzar l'obra; s'acabà de construir l'edifici de dos pisos i un soterrani, on s'hi trobava una biblioteca, un punt de lectura, una cafeteria, la sala-teatre, etc. Un edifici al qual els veïns del nucli antic sempre es referiran com "el Casino" o "el Centru".
Ràpidament, es van començar a promoure funcions teatrals, jornades de ball i rues per a commemorar diversos esdeveniments com: la Festa de Carnestoltes, la dels Tres Tombs, l'Elecció de la Pubilla i les que seran les seves dates més assenyalades: la Festa Major del dia 16 d'agost, en honor a Sant Roc, patró de l'Hospitalet i la Festa Major del dia 10 de desembre, efemèride de Santa Eulàlia de Provençana.
Les crisis econòmiques i polítiques de finals del segle XIX, el desplegament de la industrialització i la proletarització dels jornalers marcaran una eclosió en l'activitat política, sindical i societària dels ciutadans de l'Hospitalet a principis del segle XX.
D'aquesta manera, es fundà a la Vila Vella el Foment Autonomista el 1906, partit catalanista moderat, d'on formaren part diversos socis del Casino com Francesc Pastor Goyta o Jaume Pujol Trabal.
Quan un jove militant del Foment i soci del Casino, Just Oliveras Prats, sigui
anomenat batle el 1918, el Casino canviarà el seu nom per Centre Autonomista de l'Hospitalet, passant a ser la seu del Foment Autonomista -partit que srrà absorbit per la Lliga Regionalista de Francesc Cambó- i de les Escoles del Dr. Robert que foren inaugurades pel Foment per a cobrir la vessant pedagògica del regeneracionisme catalanista.
Aquest període fou d'una gran efusió per a l'entitat: es crearen seccions com el Grop Excursionista El Saltadiç, l'Orfeó del Dr. Robert i l'Esbart de dansaires de l'orfeó, mentre es continuaren realitzant funcions teatrals i les celebracions precedents; on a partir de 1913 es començà a muntar l'envelat per a les festes majors.
Amb l'arribada de la Segona República va fer eclosió el xoc ideològic existent entre el catalanisme lliberal i moderat d'aquells veterans de l'entitat i el jovent progressista que s'havia format a les Escoles del Dr. Robert, fet que dugué a l'escissió de bona part d'aquests joves l'any 1932- alguns dels quals formaren l'Ateneu de Cultura Popular - tot i que aquell mateix any l'entitat va passar a denominar-se Centre Autonomista Republicà.
Amb el transcurs dels anys trenta, el Casino s'adherirà a la Lliga Catalana – partit successor de la Lliga Regionalista en 1933- i continuarà la seva tasca enfocada a dinamitzar la difusió del folklore català a través de la difusió cultural, el teatre i la dansa.
L'esclat de la Guerra Civil el juliol de 1936 dugué a la confiscació del Casino per part de la UGT local. Molts dels socis fugiren de l'Hospitalet i d'altres formaren part de l'experiència revolucionària de les col•lectivitzacions.
Amb l'arribada de les tropes feixistes a la Vila Vella a principis de 1939, el Casino passà a ser la seu de la Falange de l'Hospitalet fins que aquesta es va traslladar a l'Harmonia el mes de juny.
Aprofitant la situació, molts dels socis retornats van sol•licitar passar a ocupar l'entitat i reconstituir l'activitat del Casino, però per a obtenir el permís necessari hagueren de canviar la denominació de l'entitat, passant a ser el Casino Nacional de Hospitalet de Llobregat. Sociedad Recreativa y cultural. D'aquesta manera, el Casino passà a ser la seu social per a les elits franquistes i clericals locals, oferint les seves instal•lacions per a la realització d'actes de rellevància per al règim i arribant a ser el principal centre de reunió i oci per als veïns de la Vila.
A partir dels anys quaranta, una promoció de joves del Casino va impulsar un seguit d'iniciatives molt rellevants: es va consolidar un quadre escènic hereu dels que havien existit des que es fundà l'entitat, una publicació pròpia: Circular, festivals de belles arts, un equip d'hoquei que va arribar a competir en les lligues nacionals i un club d'escacs. Mentrestant, es va intensificar la freqüència dels balls, els propis de l'entitat com els que finançaven els socis, i es van diversificar per acollir balls específics per a infants, casats o solters. Del mateix mode, es van mantenir les festivitats pròpies de l'entitat, on s'afegí la Revetlla de Sant Joan promocionada pels nois de l'hoquei i els festivals de patinatge artístic.
L'arribada dels projectes urbanístics i els interessos immobiliaris a la Vila Vella als anys seixanta, afegit a les noves formes d'entreteniment i els avenços en les comunicacions; van dur a l'entitat a un període de decreixement tant dels associats com del seu compromís, que feu que l'Ajuntament gairebé monopolitzés les activitats de l'entitat. Fou en aquest context, que l'any 1972, arribà l'amenaça d'ensorrament i expropiació del Casino per part del consistori de Josep Matíes d'España i Muntades; que finalment no va tenir ressò. Aquest seguit de problemes, impedí la celebració del centenari de l'entitat. Paral•lelament, l'edifici i les instal•lacions anaven patint el pas del temps i l'entitat no comptava amb els fons necessaris per a fer-s'hi càrrec, per la qual cosa, la Junta directiva de Vicenç López decidí associar-se amb dos germans, fills del cafeter de l'entitat el Sr. Sebastià García -que prèviament havien explotat la sala-teatre de l'entitat per a fer una discoteca- per a ubicar un bingo a l'entitat.
El bingo fou un èxit i permeté l'entrada de grans quantitats d'ingressos que permeteren reformar diversos indrets, però l'activitat enfocada al soci va caure en l'oblit.
Quan el bingo es retirà del Casino, l'entitat va tornar a retrobar-se amb la manca de mobilització precedent; per la qual cosa, la Junta d'Antonio Riera Barba (1992-2002), va promoure un seguit de reformes. Per començar, la introducció a l'entitat de dues seccions internes: l'Esbart Dansaire de l'Hospitalet de Llobregat (1992) i la Coral Elisard Sala ( 1994). Dos col•lectius que van adherir-se com a socis de l'entitat i van aportar un substrat per a tornar a promocionar les festivitats pròpies de l'entitat, com el concert de Cap d'Any, Carnestoltes, el Festival de primavera, la Festa Major d'estiu, la Castanyada o els balls de Nadal. En aquest moment, l'entitat passà a col•laborar amb l'Associació per a la difusió del Folklore ( ADIFOLK) fet que permeté que el Casino fou la seu per a grups de dansa folklòrica d'arreu del món, que participaven anualment en les Jornades Internacionals Folklòriques de Catalunya i també oferiren espectacle per l'esperat 125è aniversari de l'entitat, que passà a denominar-se Casino del Centre de l'Hospitalet de Llobregat en aquells anys.
D'entre els socis de l'Esbart, sorgí la figura de Roser Tubau Audi qui va prendre la iniciativa per a incloure al cronograma d'activitats visites culturals, conferències i viatges programats, fet que feu que fos la primera dona vicepresidenta de la Junta directiva l'any 2001.
De les seccions internes abans mencionades hem d'incloure una escola de bàsquet (1999) i una secció de teatre anomenada Els quatre arreplegats ( 1991). A més, en aquest període, es formalitzà el lloguer de les instal•lacions del Casino per a qualsevol esdeveniment esportiu, cultural o recreatiu per a entitats públiques, privades i particulars no associats.
D'aquesta manera, l'any 2002 Josep M. Goyta Vendrell, actual president del Casino del Centre, va heretar una Junta directiva i un programari establert i consolidat, amb socis recurrents que tornaven a donar vitalitat a l'entitat. L'efervescència del moment, feu que s'anés ampliant la diversitat de les activitats, on hem d'incloure els cursos que es començaren a fer de cuina, de balls moderns, de disseny floral, d'idiomes, de ioga, de tai-chi, etc. La necessitat d'oferir programes d'activitats diversos i constants a tot el veïnat de la Vila Vella serà una prioritat fins al dia d'avui.
Aquesta pretesa dugué a Roser Tubau a la necessitat d'incorporar a Pilar Firmas Muray, historiadora de l'art i extreballadora de l'àrea de patrimoni de l'Ajuntament, per ajudar-la a ampliar els programes formatius i de difusió cultural a l'entitat. La incorporació de Pilar Firmas a més, també va permetre a l'entitat actualitzar les seves vinculacions amb l'administració, incorporant al Casino del Centre en el registre patrimonial de l'Hospitalet fet que va conduir a què fos elegida com a primera dona secretària de l'entitat l'any 2004. A més, Pilar també va impulsar la integració de l'entitat dins de la Federació d'Ateneus de Catalunya l'any 2011.
L'arribada de l'estat d'alarma desencadenat per la pandèmia de la COVID-19 va ser un nou obstacle per al Casino, sobretot tenint present l'edat avançada de la majoria dels associats. Però, la fidelitat i el compromís d'aquests no s'ha vist afectat per la pandèmia, ja que tot i la cancel•lació dels balls, els cursos i els tallers; quan aquests han tornat a dur-se a terme, els veïns han tornat al Casino del Centre, un indret que tot i els alts i baixos, s'ha mantingut com a nucli dels lligams veïnals de les famílies originàries de la Vila Vella.

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Content and structure area

Scope and content

Subtítol: Hospitalet de Llobregat
Periodicitat: Mensual
Període de publicació: Novembre 1947 a Novembre 1948
Àmbit de difusió: Ciutat
Director/a: Equip de redacció
Temàtica: Informació local i de l'entitat

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • Spanish

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Status

Draft

Level of detail

Dates of creation revision deletion

Language(s)

Script(s)

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places

Physical storage

  • Capsa: HL038