Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1989-2013 (Creation)
Level of description
Collection
Extent and medium
7 capses, 32 dossiers
Context area
Name of creator
Biographical history
Després de les primeres eleccions democràtiques les festes majors van emprendre un nou camí de la mà de la Comissió de Festes dels barris.
La comissió de festes es l’encarregada d’organitzar totes les festes de l’any.
Carnaval: s’organitza una festa per adults a la nit. Festa infantil amb rua. Pregó i actuació dels diables De Bellvitge.
Festes de primavera i Sant Jordi des de la secció de tradicions i costums es dona empenta perqué les entitats del barri participin per mitjà de parades de libres i de roses, activitats per als nens i ballada de sardanes.molt arrelades als barris i s’intenta connectar amb els diferents col·lectius que protagonitzen la realitat cultural de l’Hospitalet
Sant Joan: begudes, balls, foguera. S’afegeix la tradició de la Flama de Canigó que es transportada per tota Catalunya fins arribar a tots els pobles. Actuació dels diables de Bellvitge.
Festa Major: la festa per excel·lència: cada any més interessant per la diversitat d’activitats com per la mostra cultural que s’exposa durant tota la festa i també per la participació de les entitats del barri i de la ciutat.
La festa major té un ampli ventall d’oci, cultura i esport preparat en un programa que els veïns podran escollir.
Poden ressaltar:
Mostra d'Entitats: es tracta d’un espai perquè les entitats del barri puguin exposar el que fan i cooperar en la difusió cultural. Es tracta com un espai obert a totes les entitats que treballin en el camp socio-cultural i vulguin cooperar.
Els seus objectius són: Difondre la cultura catalana: es pretén augmentar el nivell de coneixement de la geografia, història, els costums i la cultura en general del propi barri, de la ciutat i de Catalunya. Difondre la vida, projectes i realitzacions de les entitats: es agafar la idea de qui som, el que volem, i el que. Enriquir la festa major amb un nou espai i activitat. (exposicions, xerrades). Mostrar una imatge real del barri amb la seva riquesa cultural i associativa
A més moltísimes activitats per escollir en els nou dies de festa (mes de setembre). Activitats esportives, infantils, jovenils i per la gent gran. Teatre amateur, cinema a l’aire lliure, concerts per a gent gran i joves. Cantautors. Exhibicions de balls regionals de les comunitats autònomes (Galicia, extremadura, Andalucia), concurs de vestits de paper. Els diables de Bellvitge, Gegants de Bellvitge, ball de sardanes, havaneres. Ofrena i missa a l’Ermita de la Mare de Deu de Bellvitge.
Castanyada popular
Mostra de Pessebres.
Encesa de llums de Nadal.
Entrega carta als Reis d’Orient.
Repository
Archival history
El barri de Bellvitge té fama de hospitalari, tolerant i festiu, essent la seva festa major la festa més important de l’any, però no és l’única. Es celebren moltes més; Nadal, Carnaval, Sant Jordi, Revetlla de sant Joan.
La comissió de festes està constituïda per veïns i alguns representants de les entitats, és l’encarregada d’organitzar tota la festa.
Els recursos amb qui compta són les subvencions de l’ajuntament, aportacions dels comerciants.
Els seus Estatuts es troben al Registre d’Associacions de Barcelona amb el nº 12320 amb data 3 d’abril de 1991.
El seu domicili social Rambla de la Marina S/N, comparteix espai amb l' Associació de Veïns de Bellvitge.
Finalitat de la Comissió segons l'article 6: Organitzar les festes de Bellvitg. Vetllar pel bon funcionament de la festa, informar als ciutadans si ho sol·liciten.
La comissió serà autònoma en el compliment de les seves funcions, buscant l’ajuda d’entitats del barri, institucions públiques, respectant la seva opinió, i demanant ajuda.
Procurar l’auxili de la Guàrdia urbana, com forces de l’ordre públic, bombers, creu roja i veïns.
Quan les entitats del barri per motius de festa vulguin muntar casetes o realitzar activitats en el recinte de festes, la comissió farà propostes a l’ajuntament o amb qui deleguin per assignar espais.
La comissió procurarà que les entitats fixin preus comuns dels productes de les casetes.
Els membres de la comissió estan obligats a assistir als plenaris convocats. A participar en els treballs que es programin per l’organització de les diferents festes.
Drets dels membres de la Comissió:
Assistir als plenaris amb veu i vot. Informació en qualsevol moment de la situació financera així com de l’estat que es trobin les activitats. Presentar la seva candidatura per qualsevol càrrec de la junta.
Article 10 sobre la festa major
Aquesta festa es celebrarà en els primer vint dies de setembre amb una duració de 9 dies.
La comissió té l’obligació de: presentar balanç de comptes, valoració de les activitats realitzades en la seva vigència. La presentació es farà entre els dos mesos acabada la festa. Una vegada feta la valoració la junta dimiteix en la seva totalitat, fins l’elecció de la nova comissió. Aquesta deu sortir en un mes. El president convocarà als veïns i entitats per votar la nova junta,
La comissió s’escollirà per assemblea general de veïns i entitats convocades prèvia presentació de candidatures. Essent escollida els candidats amb més vots.
Tots els veïns de Bellvitge tenen dret a presentar-se.
Els càrrecs de la junta de la comissió els escollirà la pròpia comissió en el seu primer plenari.
Una vegada escollida la comissió farà entrega dels llibres i segells i posarà el patrimoni existent a disposi
La comissió de festes no té patrimoni.
Els recursos econòmics de la Comissió estan constituïts per les aportacions dels veïns. Comerciants, entitats públiques i privades, entitats de caràcter cívic.
Immediate source of acquisition or transfer
La documentació va ser donada per Ferran Vives, secretari de la Comissió de festes, a títol personal.
Va presentar instància amb data 18 de jun y de 2014 amb número de registre 27824 on posa en coneixement la documentació recopilada per ell com secretari de la Comissió de Festes de Bellvitge.
Una vegada avaluada una mostra representativa, i veient que és d'interés històric per la ciutat es aceptada.
Donació 6-7 d'octubre de 2014.
«
Content and structure area
Scope and content
La documentació organitzada per Ferran Vives Gadea com secretari de l'entitat ens mostra les activitat necessàries per portar a bon terme les festes del barri.
Es tracta d’un any de treball, reunions, acords, contractacions d’espectacles, trobades amb les entitats i institucions oficials, ajuntaments de la ciutat i la Generalitat de Catalunya.
La festa major té un ampli ventall d’oci, cultura i esport preparat en un programa que els veïns podran escollir
Les dates extremes són: 1989-2013.
El tipus de documents: Actes de constitució de la Comissió de festes (es regiran pels seus estatuts i reglaments). Ho signen totes les entitats de col·laboradors i venedors.
Cartells i programes de les diverses festes. Planing de les activitats a realitzar .
Memòries de totes les activitats programades.
Subvencions demanades a Benestar Social i Ajuntament.
Correspondència amb les institucions per invitar-les a les festes.
Fotografies en color i B/N de les activitats realitzades.
La comissió té l’obligació una vegada acabades les festes: presentar balanç de comptes, valoració de les activitats realitzades. La presentació es farà entre els dos mesos acabada la festa.
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
La documentació està organitzada en 7 capses i 32 dossiers.
Núm.capsa Capsa 076812 S1.16.3.6
01 Dossier que inclou la constitució de la comissió festes Bellvitge
1989 i activitats 1990. (Carnaval, revetlla Sant Joan, festa major
de Bellvitge).
02 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1993. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge).
03 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1994. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge).
04 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1995. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan).
05 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1995. (festa major de Bellvitge)
Capsa 076813 S1.16.3.6
06 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1996. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge).
07 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1997. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan).
08 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1997. (festa major de Bellvitge).
09 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1998. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan).
10 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1998. (festa major de Bellvitge).
Capsa 076814 S1.16.3.6
11 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 1999. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge).
12 Dossier presentat a diferents institucions que inclou les activitats
de la comissió de festes de Bellvitge de l’any 1999. (Carnaval,
Diada de Sant Jordi, revetlla de Sant Joan, festa major de
Bellvitge).
13 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2000. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge).
14 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2001. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, mostra de pessebres).
15 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2001. (Festa major de Bellvitge).
16 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2002. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, mostra de pessebres).
Capsa 076815 S1.16.3.7
17 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2002. (Festa major de Bellvitge).
18 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2003. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de Sant Joan)
19 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2004. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de Sant
Joan)
20 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2004. (Festa major de Bellvitge).
21 Dossier amb el recull dels cartells dels anys 1968-1992 i 2011 i
petit recull d’activitats realitzades els anys 1991, 1992 i 2011.
Capsa 076816 S1.16.3.7
22 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2005. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres).
23 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2006. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de Sant Joan
24 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2007. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres, etc.).
25 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2007. (Festa major de Bellvitge).
Capsa 076817 S1.16.3.7
26 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2008. (Festa major de Bellvitge).
27 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2009. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres, etc.).
28 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2008 i gener 2009. (Carnaval, Diada de Sant
Jordi, revetlla de Sant Joan, mostra de pessebres, etc.).
29 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2010. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres, etc.).
Capsa 076818 S1.16.3.7
30 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2010. (Festa major de Bellvitge).
31 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2012. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres, etc.).
32 Dossier que inclou les activitats de la comissió de festes de
Bellvitge de l’any 2013. (Carnaval, Diada de Sant Jordi, revetlla de
Sant Joan, festa major de Bellvitge, mostra de pessebres, etc.
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Accés Lliure
Conditions governing reproduction
Language of material
- Catalan
- Spanish
Script of material
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Notes area
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Place access points
Name access points
- Associació de Veïns de Bellvitge (Subject)
- Ferran Vives Gadea (Subject)
Genre access points
Description control area
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Descripció realitzada segons els preceptes de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2007.
Status
Final
Level of detail
Full
Dates of creation revision deletion
Orovio de Elízaga, Macarena revisió 30.05.2023
Language(s)
- Catalan
- Spanish
Script(s)
Sources
La mateixa documentació.