Área de identidad
Código de referencia
Título
Fecha(s)
- 1953 - 1973 (Creación)
Nivel de descripción
Fondo
Volumen y soporte
2 capses, 7 llibres, 112 fotografies B/N, 2 fotografies digitalitzades i en paper, AMHLAF0004172-AMHLAF0004173
Área de contexto
Nombre del productor
Historia biográfica
Gonçal Batlle Mestre de cases. El seu pare Joan Batlle i Solanas també era paleta i empresari i fou qui portà a terme les obres de transformar la masia del “Alemany” “La casa Alta” en el palauet Can Boixeres.
Als dotze anys va dir al seu pare que volia esser el rei dels paletes perquè així podria ser un gran constructor desprès i que no estudiaria més. Aleshores es posà a fer de manobre.
Als catorze anys va entrar a treballar amb els germans Torres, que estaven acabant la carcel Model. Allí va marcar i fer les voltes de la seva primera escala (que venia a ser com aprovar una revalida) als setze anys amb l’ofici après, es posa de nou a les ordres del seu pare.
Als 17-18 anys Gonçal Batlle treballava en el paluet de Can Buixeres tenim una mostra del seu acurat treball, és el templet característic que hi ha al jardí. Batlle amb l’ajuda d’un paleta anomenat Badosa es va dedicar a recobrir les columnes i la cúpula amb les peces de ceràmica.
Als vint i sis anys ja casat, va fer d’enrajolador a preu fet i amb un altre soci es va posar pel seu compte.
Als trenta tres anys es va fer càrrec de les obres del cinema Coliseum, de Barcelona, que en aquells moments es considerava el millor teatre d’Espanya, dotat d’una acústica excepcional.
Va fer feines importants en el Palau de Pedralbes.
Gonçal Batlle, paleta i fill de l’Hospitalet en un moment donat va ser conegut com la Bòbila de Barcelona per la qualitat del seu ofici.
Va seguir en el seu ofici de mestre de cases i el va compaginar amb l’escriptura d’obres de teatre i poesia.
Gonçal Batlle fou un home polifacètic, vital emprenedor, afeccionat al cant des de molt petit ja forma part de la capella de música parroquial i d’altres corals, excel·lint per la seva bona veu.
Amb el teatre qualsevol drama, sarsuela i òperes figuraven en el seu repertori i el Casino, Cal Carreter i l’Hamonia foren els seus escenaris.
Segons Francesc Marcé tot plegat, li feu adquirir un aire histriònic que el portava a trepitjar segur i a convertir-se en el centre d’atenció en totes les reunions.
A la seva vellesa va escriure obres de teatre i publica un llibre titulat “Poesies muntanyenques i altres poemes” (1966), del qual va oferí un recital al Reial Cercle Artístic.
Als seus vuitanta anys era un espectacle veure’l llegir la seva pròpia obra o recitar algun fragment de “El Ferrer de Tall” de Pitarra que recordava fil per randa amb una memòria prodigiosa.
Francesc Marcé va animar a l’autor desprès d’una entrevista que redactés les seves memòries. Batlle va escriure uns vint fulls amb records i anècdotes de la seva infantesa.
Institución archivística
Historia archivística
Origen del ingreso o transferencia
Donació al Museu: 15-06-1972, transferència a l'arxiu 1998
Área de contenido y estructura
Alcance y contenido
Documentació consistent en correspondència personal, la seva necrològica i originals dels seus poemes, cançons, novel•les, drames i narracions de viatges. Els àlbums de viatges estan il•lustrats amb fotografies de l’autor.
Valorización, destrucción y programación
Conservació permanent
Acumulaciones
Sistema de arreglo
El fons s'organitza en dos sèries documentals
01 Documentació Personal
02 Documentació relacionada amb les obres escrites
Área de condiciones de acceso y uso
Condiciones de acceso
Condiciones
Idioma del material
Escritura del material
Notas sobre las lenguas y escrituras
Características físicas y requisitos técnicos
Instrumentos de descripción
Sí
Área de materiales relacionados
Existencia y localización de originales
Existencia y localización de copias
Unidades de descripción relacionadas
Área de notas
Identificador/es alternativo(os)
Puntos de acceso
Puntos de acceso por materia
Puntos de acceso por lugar
Puntos de acceso por autoridad
Tipo de puntos de acceso
Área de control de la descripción
Identificador de la descripción
Identificador de la institución
Reglas y/o convenciones usadas
Descripció realitzada segons els preceptes de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2007.
Estado de elaboración
Final
Nivel de detalle
Completo
Fechas de creación revisión eliminación
2009, creació
2025, revisió, juny (Macarena Orovio)
Idioma(s)
- catalán
Escritura(s)
Fuentes
MARCÉ I SANABRA, Francesc: Hospitalencs d’Ahir. Ateneu de Cultura Popular. l’Hospitalet, 1994