Solanic i Balius, Rafel

Área de identidad

Tipo de entidad

Persona

Forma autorizada del nombre

Solanic i Balius, Rafel

Forma(s) paralela(s) de nombre

Forma(s) normalizada del nombre, de acuerdo a otras reglas

Otra(s) forma(s) de nombre

Identificadores para instituciones

Área de descripción

Fechas de existencia

1895-1990

Historia

Escultor i professor d’escultura i d’arts plàstiques.
Encara que nascut a Barcelona aviat entrà en contacte amb l’Hospitalet a causa de la seva amistat amb els germans Puig Gairalt als que ve a visitar els diumenges de 1914 a la seva casa de la Rambla, (a la que més tard seria Clínica del Dr. Gajo). El 1917 segueix col•laborant amb els arquitectes i el 1924 ja s’instal•la amb la família Serra a l’est de la ciutat.
Va realitzar els seus estudis a les Escoles Catalanes del Districte VI en que va ser influenciat pel seu professor Esteve Monegal escultor i assagista noucentista.
Als 14 anys entrà d’aprenent en un taller de picapedrers i escultors i, més tard, ajudà al seu mestre Monegal, que era secretari del Cercle artístic de Sant Lluc. Assisteix durant 5 anys, diàriament, a classes de dibuix. també treballa d’ajudant de l’escultor Eusebi Arnau.
El 1915 es matricula a l’Escola Superior dels Bells Oficis de la Mancomunitat de Catalunya dirigida per Francesc Galí. El 1917 es crea l’Escola Tècnica d’Oficis de l’art i ell esdevé professor de l’aula “Realitzacions”. Foren alguns dels seus alumnes Josep Serra i Abella i els seus germans Antoni i Enric. Es va casar amb una germana d’ells, el 1923, la Júlia. Passa a residir a la casa familiar, a Can Famades i va obrir el seu propi taller.
Fou soci del Centre Catòlic, jurat del Concurs de Pessebres del Centre el 1928 i va col•laborar amb L’Esguard, una publicació del centre. Va portar la seva pròpia secció: “Arts i vells oficis”
També escriu a La Gaseta de les Arts, Les Arts Catalanes o Vida Cristiana (Amics de l’Art Litúrgic).
Va freqüentar “Palestra” i l’Ateneu de Cultura Popular, “L’ Harmonia”, després de la guerra l’Agrupació d’Amics de la Música” i el Museu d’Història. També el Casino, i el 1948 participa a la I Exposició Local de Belles Arts on feu de jurat. També fou designat jurat dels Premis de Pintura Ciutat de l’Hospitalet (1965-1974).
Va fer les imatges de Santa Eulàlia i Sant Roc pel Centre Catòlic (1939-1942) quan exercí de parròquia provisional. El monument a A. Clavé, el Sant Sopar i el Retaule de l’Altar del Roser a Santa Eulàlia de Mèrida i la Mare de Déu de la Llum a la parròquia de la Florida. També la Noia de l’Ocell de Can Buxeres.
Va realitzar molta obra a Montserrat i per a moltes parròquies de tot Catalunya.
Fou professor de l’Escola Blanquerna i de la Normal de la Generalitat. El 1984 el FAD i el Departament de Cultura de la Generalitat li organitzaren una exposició-homenatge.

Lugares

Estatuto jurídico

Funciones, ocupaciones y actividades

Mandatos/fuentes de autoridad

Estructura/genealogía interna

Contexto general

Área de relaciones

Área de puntos de acceso

Puntos de acceso por materia

Puntos de acceso por lugar

Occupations

Área de control

Identificador de registro de autoridad

Identificador de la institución

Reglas y/o convenciones usadas

Estado de elaboración

Nivel de detalle

Fechas de creación, revisión o eliminación

Idioma(s)

Escritura(s)

Fuentes

VV AA.: 5 Anys de converses a l’Ateneu, Ateneu de Cultura Popular, l’Hospitalet, 1988, pàg. 104.
MARCÉ I SANABRA, Francesc: Hospitalencs d’Ahir. Ateneu de Cultura Popular. l’Hospitalet, 1994.

Notas de mantención

  • Portapapeles

  • Exportar

  • EAC

Materias relacionadas

Lugares relacionados