Colección 023 - Casino del Centre

Área de identidad

Código de referencia

ES CAT AMHL 902-023

Título

Casino del Centre

Fecha(s)

  • 1876 - 2022 (Creación)

Nivel de descripción

Colección

Volumen y soporte

Área de contexto

Nombre del productor

(1873 - Actualitat)

Historia administrativa

A finals del segle XIX, al nucli antic de l'Hospitalet de Llobregat s'anà consolidant una burgesia agrària autòctona, on grans i mitjans propietaris originaris de la Vila Vella aconseguien augmentar els seus capitals a través de l'explotació de terrenys propis, d’altres arrendats o com a administradors de les extensions de les elits industrials i financeres de Barcelona. El creixement econòmic d'aquesta classe benestant local, els permeté impulsar projectes industrials com les bòbiles ceràmiques.
L’any 1873 vint-i-cinc d'aquests integrants de la burgesia autòctona es van proposar fundar una entitat que tindria per nom el Centro Económico, Agrícola e Industrial de la villa de Hospitalet enfocada a ser un lloc de reunió i d'oci per als pagesos de la Vila Vella. D'aquesta manera fou, que aquests vint-i-cinc homes -entre els quals destaquen diversos batlles que tindrà l'Hospitalet en aquest període com Francesc Goyta Vergés (1879-1881) o Antonio Parera Codina (1876-1877)- van comprar un terreny en el lateral que connectava la carretera Provincial amb la Riera de la Creu, per edificar l'entitat. A poc a poc, a mesura que arribaven les necessitats, els pagaments i els recursos materials per a finalitzar l'obra; s'acabà de construir l'edifici de dos pisos i un soterrani, on s'hi trobava una biblioteca, un punt de lectura, una cafeteria, la sala-teatre, etc. Un edifici al qual els veïns del nucli antic sempre es referiran com "el Casino" o "el Centru".
Ràpidament, es van començar a promoure funcions teatrals, jornades de ball i rues per a commemorar diversos esdeveniments com: la Festa de Carnestoltes, la dels Tres Tombs, l'Elecció de la Pubilla i les que seran les seves dates més assenyalades: la Festa Major del dia 16 d'agost, en honor a Sant Roc, patró de l'Hospitalet i la Festa Major del dia 10 de desembre, efemèride de Santa Eulàlia de Provençana.
Les crisis econòmiques i polítiques de finals del segle XIX, el desplegament de la industrialització i la proletarització dels jornalers marcaran una eclosió en l'activitat política, sindical i societària dels ciutadans de l'Hospitalet a principis del segle XX.
D'aquesta manera, es fundà a la Vila Vella el Foment Autonomista el 1906, partit catalanista moderat, d'on formaren part diversos socis del Casino com Francesc Pastor Goyta o Jaume Pujol Trabal.
Quan un jove militant del Foment i soci del Casino, Just Oliveras Prats, sigui
anomenat batle el 1918, el Casino canviarà el seu nom per Centre Autonomista de l'Hospitalet, passant a ser la seu del Foment Autonomista -partit que srrà absorbit per la Lliga Regionalista de Francesc Cambó- i de les Escoles del Dr. Robert que foren inaugurades pel Foment per a cobrir la vessant pedagògica del regeneracionisme catalanista.
Aquest període fou d'una gran efusió per a l'entitat: es crearen seccions com el Grop Excursionista El Saltadiç, l'Orfeó del Dr. Robert i l'Esbart de dansaires de l'orfeó, mentre es continuaren realitzant funcions teatrals i les celebracions precedents; on a partir de 1913 es començà a muntar l'envelat per a les festes majors.
Amb l'arribada de la Segona República va fer eclosió el xoc ideològic existent entre el catalanisme lliberal i moderat d'aquells veterans de l'entitat i el jovent progressista que s'havia format a les Escoles del Dr. Robert, fet que dugué a l'escissió de bona part d'aquests joves l'any 1932- alguns dels quals formaren l'Ateneu de Cultura Popular - tot i que aquell mateix any l'entitat va passar a denominar-se Centre Autonomista Republicà.
Amb el transcurs dels anys trenta, el Casino s'adherirà a la Lliga Catalana – partit successor de la Lliga Regionalista en 1933- i continuarà la seva tasca enfocada a dinamitzar la difusió del folklore català a través de la difusió cultural, el teatre i la dansa.
L'esclat de la Guerra Civil el juliol de 1936 dugué a la confiscació del Casino per part de la UGT local. Molts dels socis fugiren de l'Hospitalet i d'altres formaren part de l'experiència revolucionària de les col•lectivitzacions.
Amb l'arribada de les tropes feixistes a la Vila Vella a principis de 1939, el Casino passà a ser la seu de la Falange de l'Hospitalet fins que aquesta es va traslladar a l'Harmonia el mes de juny.
Aprofitant la situació, molts dels socis retornats van sol•licitar passar a ocupar l'entitat i reconstituir l'activitat del Casino, però per a obtenir el permís necessari hagueren de canviar la denominació de l'entitat, passant a ser el Casino Nacional de Hospitalet de Llobregat. Sociedad Recreativa y cultural. D'aquesta manera, el Casino passà a ser la seu social per a les elits franquistes i clericals locals, oferint les seves instal•lacions per a la realització d'actes de rellevància per al règim i arribant a ser el principal centre de reunió i oci per als veïns de la Vila.
A partir dels anys quaranta, una promoció de joves del Casino va impulsar un seguit d'iniciatives molt rellevants: es va consolidar un quadre escènic hereu dels que havien existit des que es fundà l'entitat, una publicació pròpia: Circular, festivals de belles arts, un equip d'hoquei que va arribar a competir en les lligues nacionals i un club d'escacs. Mentrestant, es va intensificar la freqüència dels balls, els propis de l'entitat com els que finançaven els socis, i es van diversificar per acollir balls específics per a infants, casats o solters. Del mateix mode, es van mantenir les festivitats pròpies de l'entitat, on s'afegí la Revetlla de Sant Joan promocionada pels nois de l'hoquei i els festivals de patinatge artístic.
L'arribada dels projectes urbanístics i els interessos immobiliaris a la Vila Vella als anys seixanta, afegit a les noves formes d'entreteniment i els avenços en les comunicacions; van dur a l'entitat a un període de decreixement tant dels associats com del seu compromís, que feu que l'Ajuntament gairebé monopolitzés les activitats de l'entitat. Fou en aquest context, que l'any 1972, arribà l'amenaça d'ensorrament i expropiació del Casino per part del consistori de Josep Matíes d'España i Muntades; que finalment no va tenir ressò. Aquest seguit de problemes, impedí la celebració del centenari de l'entitat. Paral•lelament, l'edifici i les instal•lacions anaven patint el pas del temps i l'entitat no comptava amb els fons necessaris per a fer-s'hi càrrec, per la qual cosa, la Junta directiva de Vicenç López decidí associar-se amb dos germans, fills del cafeter de l'entitat el Sr. Sebastià García -que prèviament havien explotat la sala-teatre de l'entitat per a fer una discoteca- per a ubicar un bingo a l'entitat.
El bingo fou un èxit i permeté l'entrada de grans quantitats d'ingressos que permeteren reformar diversos indrets, però l'activitat enfocada al soci va caure en l'oblit.
Quan el bingo es retirà del Casino, l'entitat va tornar a retrobar-se amb la manca de mobilització precedent; per la qual cosa, la Junta d'Antonio Riera Barba (1992-2002), va promoure un seguit de reformes. Per començar, la introducció a l'entitat de dues seccions internes: l'Esbart Dansaire de l'Hospitalet de Llobregat (1992) i la Coral Elisard Sala ( 1994). Dos col•lectius que van adherir-se com a socis de l'entitat i van aportar un substrat per a tornar a promocionar les festivitats pròpies de l'entitat, com el concert de Cap d'Any, Carnestoltes, el Festival de primavera, la Festa Major d'estiu, la Castanyada o els balls de Nadal. En aquest moment, l'entitat passà a col•laborar amb l'Associació per a la difusió del Folklore ( ADIFOLK) fet que permeté que el Casino fou la seu per a grups de dansa folklòrica d'arreu del món, que participaven anualment en les Jornades Internacionals Folklòriques de Catalunya i també oferiren espectacle per l'esperat 125è aniversari de l'entitat, que passà a denominar-se Casino del Centre de l'Hospitalet de Llobregat en aquells anys.
D'entre els socis de l'Esbart, sorgí la figura de Roser Tubau Audi qui va prendre la iniciativa per a incloure al cronograma d'activitats visites culturals, conferències i viatges programats, fet que feu que fos la primera dona vicepresidenta de la Junta directiva l'any 2001.
De les seccions internes abans mencionades hem d'incloure una escola de bàsquet (1999) i una secció de teatre anomenada Els quatre arreplegats ( 1991). A més, en aquest període, es formalitzà el lloguer de les instal•lacions del Casino per a qualsevol esdeveniment esportiu, cultural o recreatiu per a entitats públiques, privades i particulars no associats.
D'aquesta manera, l'any 2002 Josep M. Goyta Vendrell, actual president del Casino del Centre, va heretar una Junta directiva i un programari establert i consolidat, amb socis recurrents que tornaven a donar vitalitat a l'entitat. L'efervescència del moment, feu que s'anés ampliant la diversitat de les activitats, on hem d'incloure els cursos que es començaren a fer de cuina, de balls moderns, de disseny floral, d'idiomes, de ioga, de tai-chi, etc. La necessitat d'oferir programes d'activitats diversos i constants a tot el veïnat de la Vila Vella serà una prioritat fins al dia d'avui.
Aquesta pretesa dugué a Roser Tubau a la necessitat d'incorporar a Pilar Firmas Muray, historiadora de l'art i extreballadora de l'àrea de patrimoni de l'Ajuntament, per ajudar-la a ampliar els programes formatius i de difusió cultural a l'entitat. La incorporació de Pilar Firmas a més, també va permetre a l'entitat actualitzar les seves vinculacions amb l'administració, incorporant al Casino del Centre en el registre patrimonial de l'Hospitalet fet que va conduir a què fos elegida com a primera dona secretària de l'entitat l'any 2004. A més, Pilar també va impulsar la integració de l'entitat dins de la Federació d'Ateneus de Catalunya l'any 2011.
L'arribada de l'estat d'alarma desencadenat per la pandèmia de la COVID-19 va ser un nou obstacle per al Casino, sobretot tenint present l'edat avançada de la majoria dels associats. Però, la fidelitat i el compromís d'aquests no s'ha vist afectat per la pandèmia, ja que tot i la cancel•lació dels balls, els cursos i els tallers; quan aquests han tornat a dur-se a terme, els veïns han tornat al Casino del Centre, un indret que tot i els alts i baixos, s'ha mantingut com a nucli dels lligams veïnals de les famílies originàries de la Vila Vella.

Institución archivística

Historia archivística

Origen del ingreso o transferencia

Área de contenido y estructura

Alcance y contenido

DOCUMENTACIÓ FUNDACIONAL:

-4 plànols del projecte de reforma del casino, realitzats per l’arquitecte Manuel Puig Janer de data d’octubre de 1939
-Exemplar dels "Estatutos del Casino Nacional", 4/10/1941.
-(Fotocòpia) carta de F.Oliveras Bo al Registrador de la Propietat amb data de 29/1/1964 juntament amb la de l'escriptura registrada de la propietat de la casa a nom de F. Oliveras Bo, 17/2/1964.

DOCUMENTACIÓ COMPTABLE:

-Llibre de Caixa, 1939.
-Pressupost de la Casa de Francisco Obiols, 13/4/1940.
-Pressupost de l'Orquestra Monterrey per la seva actuació, 26/7/1940.
-Rebut d'un pagament del Centre a la Vda. de Pedrerol, 19/8/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" al Casino per la seva actuació, 9/9/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" per la seva actuació, 14/10/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" per la seva actuació, 29/11/1940.
-Llibre de Caixa, 1942- set. 1951.
-Llibre de Socis, 20/10/1942.
-Factura de "La Dalia Blanca", 11/8/1944.
-Factura del "Taller de figuras Rafael Tonietti", 15/8/1944.
-Factura del "Taller de figuras Rafael Tonietti", 15/8/1944.
-Rebut de "La Dalia Blanca", 16/8/1944.
-Rebut manuscrit, 17/8/1944.
-Rebut de Jaume Mauri, 17/8/1944.
-Rebut de Monteys Hnos., 17/8/1944.
-Rebut de Monteys Hnos., 18/8/1944.
-Rebut manuscrit, 18/8/1944.
-Rebut de la Societat General d'Autors d'Espanya, 20/8/1944.
-Rebut de A. Bonvehi, 20/8/1944.
-Rebut de Conjunto Musical Antonio Tarragona, 20/8/1944.
-Rebut de Joan Arús, 20/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 21/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 21/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 23/8/1944.
-Rebut Claudio Sanfeliu, 24/8/1944.
-Rebut Domingo Viusà, 26/8/1944.
-Full de despeses de la Festa Major de 1944.
-Full Liquidació per la confecció del programa de la Festa Major de 1944, 5/9/1944.
-Llibreta registre de "Palcos y Butacas" Festa Major, 1945.
-Rebut de la FE-JONS al Casino, 21/7/1945.
-Rebut de J.Arús, 22/6/1947.
-Llibreta registre despeses, agost 1947.
-Rebut Gràfiques Inicial, 14/8/1947.
-Rebut M.Serrano, 14/8/1947.
-Rebut Autocars Julià, 14/8/1947.
-Rebut manuscrit de A. Vega, 16/8/1947.
-Rebut, 16/8/1947.
-Rebut Bar La Rambla, 17/8/1947.
-Rebut de J. Mauri (2 Fulls), 18/8/1947.
-Rebut A. Parera, 19/8/1947.
-Rebut J.Arús, 19/8/1947.
-Rebut manuscrit, actuació Orquestra Luís R., 19/8/1947.
-Rebut de la Societat General d'Autors d'Espanya, 19/8/1947.
-Rebut actuació Orquesta Planas, 19/8/1947.
-Rebut Domingo Viusà, 20/8/1947.
-Rebut Vda. Pedrerol, 20/8/1947.
-Declaració jurada a la Junta Local de Protección de Menores de les entrades venudes a la Festa Major, 22/8/1947.
-Declaració jurada a la Junta Local de Protección de Menores de les entrades venudes a la Festa Major, 22/8/1947.
-Rebut J. Campreciós, 23/8/1947.
-Rebut Vda. de Gramundi, 26/8/1947.
-Rebut Claudio Sanfeliu, 27/8/1947.
-Rebut Junta Local de Protección de Menores, 6/9/1947.
-Rebut Junta Local de Protección de Menores, 6/9/1947.
-Programa ingressos Festa Major 1947.
-Full Festa Major, 1947.
-Full amb el planell del teatre per les funcions Festa Major, 1947.
-Rebut manuscrit, 17/8/1949.
-Rebut manuscrit, 17/8/1949.
-Foli amb dades econòmiques sobre la Festa Major, 1951.

Documentació sense data:

-Pressupost de Cassadó y su Orquesta per la seva actuació.
-6 Fulls de llibreta amb llistats de persones i quantitats, manuscrits a llapis.
-Llista mecanografiada de persones i quantitats relacionades.
-Llista de persones i xifres, manuscrita a ploma.
-16 Fulls de llibreta amb comptes, manuscrits.
-Rebut Angel Valentin.
-Full de llibreta petita amb llistat de persones.
-2 Fulls amb dades despeses.
-Sobre de l'entitat utilitzat per fer comptes.
-Full amb comptes diversos.
-Rebut Auxilio Social.
-Rebut amb diferents pagaments (Sr. Mariano).
-Full de llibreta amb llistat de despeses, manuscrit a llapis.
-Rebut manuscrit de Pedro Esperanza.
-Rebut pagament Sr. Mariano del Gobierno Civil.
-Full de llibreta amb comptes, manuscrit a llapis.
-Full de llibreta amb llistat de persones que deuen diners, manuscrit.
-Full resum del Programa de la Festa Major.
-Llistat dels socis i les aportacions fetes.

CORRESPONDÈNCIA:

-Carta convidant a l'Alcalde als actes amb motiu de la Festa Major, 18/8/1899.
-Instància demanant autorització per celebrar una reunió per aprovar els estatuts d'una societat cultural, 28/6/1939.
-Instància sol•licitant autorització reunió constitutiva de la Junta Directiva, 28/7/1939.
-Carta de la Falange a J. Pedrerol, 8/8/1939.
-Carta dirigida al Delegat Local de Auxilio Social, 27/2/1940.
-Carta manuscrita de l'Orquestra Continental oferint els seus serveis, juliol 1940.
-Carta de "Auxilio Social" convidant Missa commemorativa, 25/10/1940.
-Carta del Col•legi de San Antonio convidant a una festa organitzada en favor dels damnificats per inundacions, 8/11/1940.
-Nota en paper del Centre amb constància d'activitats administratives, 23/11/1940
-Carta de la Junta de la Obra Parroquial, 28/11/1940
-Carta del Centre Catòlic sol•licitant la cessió de la sala de festes de l'entitat, 28/11/1940.
-Carta de la Junta de l'Obra Parroquial, novembre 1940.
-Carta manuscrita de la Central Nacional Sindicalista convidant a diferents actes, 7/12/1940.
-Carta de la "Delegación de Organización Juvenil de la Falange" , 13/12/1940.
-Carta al delegat Local de O.J. concedint la utilització de la sala de l'Entitat per una vetllada teatral, 19/12/1940.
-Carta al president del Centre Catòlic notificant la cessió de la sala de l'entitat per una representació teatral, 19/12/1940.
-Carta del Patronato Local de Homenaje a la Vejez, 12/4/1941.
-Carta del conserge del centre demanant augment de sou, 20/4/1941.
-Carta de resposta a la demanda del Patronato Local de Homenaje a la Vejez, 25/4/1941.
-Carta resposta a l’augment de sou sol•licitat pel conserge de l'entitat, 25/4/1941
-Full informatiu de FE-JONS, 17/8/1944.
-Invitació de l'Alcalde als actes de la Festa de l'Arbre, 13/3/1957.
-Carta del Centre Catòlic convidant a l'entitat als actes de la festa Major, 8/8/1957.

-Invitació al sopar d’aniversari adreçat a nom de Clara Parramon de setembre de 1998
-Programa del 125è. Aniversari de l’entitat d’octubre de 1998
-Targeta que conté el menú del 125è aniversari de data 24/10/1998
-Felicitacions de Nadal.

Publicacions

-Llibre enquadernat de tapes dures amb Exemplars de la Revista del Casino "Circular", Núm. 1 nov. 1947 al Núm. 13 nov. 1948
-1 exemplar, Separata del BIM. any XIX, Núm.: 75, 3er trimestre 1972.

  • Retall de premsa. Article sobre la història de l'entitat aparegut al Núm.: 373, any VIII d’El Tot Hospitalet del 6 al 12 de juny de 1992.

Hi ha documentació d'aquesta entitat al Fons d'Hemeroteca.

CARTELLS i PROGRAMES

-Cartell-programa de la Festivitat de San Roque. Representació de "D.Lucas del cigarral", 1899.
-2 Cartells-programa d'actes, 21/2/1926
-(Fotocòpia) actes de la Festa Major d'Hivern, 1927.
-Cartell "La puntillaire Catalana", 25/1/1930
-Cartell anunciador "La mare eterna", 26/4/1930
-3 Exemplars del Programa d'actes d'Homenatge a Joan Pallarès, 1 i 2 de juny de 1940.
-Programa de la 1a. Exposició de Belles Arts, del 15 al 22 d'agost de 1948.
-Cartell anunciador concert de la Coral Santa Eulàlia, 3/4/1949. (* Núm.:704)
-Programa de la 2a. Exposició de Belles Arts, del 15 al 21 d'agost de 1949
-(Fotocòpia) del Programa de mà del Festival Artístic amb motiu del Centenari de la fundació de l'Institut de les Franciscanes, 6/3/1960.
-Cartell "II Concurso de Albañilería en Hospitalet 7 de maig de 1972.
-2 Cartells anunciadors 1r. recital de Jazz, 15/7/1978
-Programa de mà Exposició inaugural de la seva Sala d'Art, 1/6/1980.
-Cartell anunciador de l'exposició inaugural de la Sala d'Art del Casino del Centre, del 1 al 15 de juny de 1980-Programa de mà Concert de la coral Elisard Sala, 21 de juny de 1980.
-Cartell anunciador del concert de la coral Elisard Sala, 21 de juny de 1980.
-Programa de 2 actuacions de teatre pels dies 15 i 16 d’agost de 1983

-Programes de Festes Majors, anys: 1929, 1944, 1946-1947-1957

-Programes de la Festa Major d'Hivern, anys: 1929, 1951-1952, 1954-1956

-Programes de la revetlla de Sant Joan, anys: 1949, 1951-1958

-Programes de Quaresma. Temporada teatral, anys: 1951, 1953-1956

FONTS ORALS:

Entrevistes a Matilde Marcé Piera, Pilar Firmas Muray, Josep Goyta Vendrell i Antonio Riera Barba.

Valorización, destrucción y programación

Acumulaciones

L'any 2022 s'incorporen al fons les entrevistes enregistrades a Matilde Marcé Piera, Pilar Firmas Muray, Josep Goyta Vendrell i Antonio Riera Barba; així com les seves transcripcions.

Sistema de arreglo

Área de condiciones de acceso y uso

Condiciones de acceso

Condiciones

Idioma del material

Escritura del material

Notas sobre las lenguas y escrituras

Características físicas y requisitos técnicos

Instrumentos de descripción

Área de materiales relacionados

Existencia y localización de originales

Existencia y localización de copias

Unidades de descripción relacionadas

Área de notas

Identificador/es alternativo(os)

Puntos de acceso

Puntos de acceso por materia

Puntos de acceso por lugar

Puntos de acceso por autoridad

Tipo de puntos de acceso

Área de control de la descripción

Identificador de la descripción

Identificador de la institución

Reglas y/o convenciones usadas

Estado de elaboración

Borrador

Nivel de detalle

Fechas de creación revisión eliminación

Idioma(s)

Escritura(s)

Fuentes

Área de Ingreso

Materias relacionadas

Personas y organizaciones relacionadas

Tipos relacionados

Lugares relacionados