Zona de identificação
Código de referência
Título
Data(s)
- 1876 - 2022 (Produção)
Nível de descrição
Coleção
Dimensão e suporte
Zona do contexto
Nome do produtor
História administrativa
A finals del segle XIX, al nucli antic de l'Hospitalet de Llobregat s'anà consolidant una burgesia agrària autòctona, on grans i mitjans propietaris originaris de la Vila Vella aconseguien augmentar els seus capitals a través de l'explotació de terrenys propis, d’altres arrendats o com a administradors de les extensions de les elits industrials i financeres de Barcelona. El creixement econòmic d'aquesta classe benestant local, els permeté impulsar projectes industrials com les bòbiles ceràmiques.
L’any 1873 vint-i-cinc d'aquests integrants de la burgesia autòctona es van proposar fundar una entitat que tindria per nom el Centro Económico, Agrícola e Industrial de la villa de Hospitalet enfocada a ser un lloc de reunió i d'oci per als pagesos de la Vila Vella. D'aquesta manera fou, que aquests vint-i-cinc homes -entre els quals destaquen diversos batlles que tindrà l'Hospitalet en aquest període com Francesc Goyta Vergés (1879-1881) o Antonio Parera Codina (1876-1877)- van comprar un terreny en el lateral que connectava la carretera Provincial amb la Riera de la Creu, per edificar l'entitat. A poc a poc, a mesura que arribaven les necessitats, els pagaments i els recursos materials per a finalitzar l'obra; s'acabà de construir l'edifici de dos pisos i un soterrani, on s'hi trobava una biblioteca, un punt de lectura, una cafeteria, la sala-teatre, etc. Un edifici al qual els veïns del nucli antic sempre es referiran com "el Casino" o "el Centru".
Ràpidament, es van començar a promoure funcions teatrals, jornades de ball i rues per a commemorar diversos esdeveniments com: la Festa de Carnestoltes, la dels Tres Tombs, l'Elecció de la Pubilla i les que seran les seves dates més assenyalades: la Festa Major del dia 16 d'agost, en honor a Sant Roc, patró de l'Hospitalet i la Festa Major del dia 10 de desembre, efemèride de Santa Eulàlia de Provençana.
Les crisis econòmiques i polítiques de finals del segle XIX, el desplegament de la industrialització i la proletarització dels jornalers marcaran una eclosió en l'activitat política, sindical i societària dels ciutadans de l'Hospitalet a principis del segle XX.
D'aquesta manera, es fundà a la Vila Vella el Foment Autonomista el 1906, partit catalanista moderat, d'on formaren part diversos socis del Casino com Francesc Pastor Goyta o Jaume Pujol Trabal.
Quan un jove militant del Foment i soci del Casino, Just Oliveras Prats, sigui
anomenat batle el 1918, el Casino canviarà el seu nom per Centre Autonomista de l'Hospitalet, passant a ser la seu del Foment Autonomista -partit que srrà absorbit per la Lliga Regionalista de Francesc Cambó- i de les Escoles del Dr. Robert que foren inaugurades pel Foment per a cobrir la vessant pedagògica del regeneracionisme catalanista.
Aquest període fou d'una gran efusió per a l'entitat: es crearen seccions com el Grop Excursionista El Saltadiç, l'Orfeó del Dr. Robert i l'Esbart de dansaires de l'orfeó, mentre es continuaren realitzant funcions teatrals i les celebracions precedents; on a partir de 1913 es començà a muntar l'envelat per a les festes majors.
Amb l'arribada de la Segona República va fer eclosió el xoc ideològic existent entre el catalanisme lliberal i moderat d'aquells veterans de l'entitat i el jovent progressista que s'havia format a les Escoles del Dr. Robert, fet que dugué a l'escissió de bona part d'aquests joves l'any 1932- alguns dels quals formaren l'Ateneu de Cultura Popular - tot i que aquell mateix any l'entitat va passar a denominar-se Centre Autonomista Republicà.
Amb el transcurs dels anys trenta, el Casino s'adherirà a la Lliga Catalana – partit successor de la Lliga Regionalista en 1933- i continuarà la seva tasca enfocada a dinamitzar la difusió del folklore català a través de la difusió cultural, el teatre i la dansa.
L'esclat de la Guerra Civil el juliol de 1936 dugué a la confiscació del Casino per part de la UGT local. Molts dels socis fugiren de l'Hospitalet i d'altres formaren part de l'experiència revolucionària de les col•lectivitzacions.
Amb l'arribada de les tropes feixistes a la Vila Vella a principis de 1939, el Casino passà a ser la seu de la Falange de l'Hospitalet fins que aquesta es va traslladar a l'Harmonia el mes de juny.
Aprofitant la situació, molts dels socis retornats van sol•licitar passar a ocupar l'entitat i reconstituir l'activitat del Casino, però per a obtenir el permís necessari hagueren de canviar la denominació de l'entitat, passant a ser el Casino Nacional de Hospitalet de Llobregat. Sociedad Recreativa y cultural. D'aquesta manera, el Casino passà a ser la seu social per a les elits franquistes i clericals locals, oferint les seves instal•lacions per a la realització d'actes de rellevància per al règim i arribant a ser el principal centre de reunió i oci per als veïns de la Vila.
A partir dels anys quaranta, una promoció de joves del Casino va impulsar un seguit d'iniciatives molt rellevants: es va consolidar un quadre escènic hereu dels que havien existit des que es fundà l'entitat, una publicació pròpia: Circular, festivals de belles arts, un equip d'hoquei que va arribar a competir en les lligues nacionals i un club d'escacs. Mentrestant, es va intensificar la freqüència dels balls, els propis de l'entitat com els que finançaven els socis, i es van diversificar per acollir balls específics per a infants, casats o solters. Del mateix mode, es van mantenir les festivitats pròpies de l'entitat, on s'afegí la Revetlla de Sant Joan promocionada pels nois de l'hoquei i els festivals de patinatge artístic.
L'arribada dels projectes urbanístics i els interessos immobiliaris a la Vila Vella als anys seixanta, afegit a les noves formes d'entreteniment i els avenços en les comunicacions; van dur a l'entitat a un període de decreixement tant dels associats com del seu compromís, que feu que l'Ajuntament gairebé monopolitzés les activitats de l'entitat. Fou en aquest context, que l'any 1972, arribà l'amenaça d'ensorrament i expropiació del Casino per part del consistori de Josep Matíes d'España i Muntades; que finalment no va tenir ressò. Aquest seguit de problemes, impedí la celebració del centenari de l'entitat. Paral•lelament, l'edifici i les instal•lacions anaven patint el pas del temps i l'entitat no comptava amb els fons necessaris per a fer-s'hi càrrec, per la qual cosa, la Junta directiva de Vicenç López decidí associar-se amb dos germans, fills del cafeter de l'entitat el Sr. Sebastià García -que prèviament havien explotat la sala-teatre de l'entitat per a fer una discoteca- per a ubicar un bingo a l'entitat.
El bingo fou un èxit i permeté l'entrada de grans quantitats d'ingressos que permeteren reformar diversos indrets, però l'activitat enfocada al soci va caure en l'oblit.
Quan el bingo es retirà del Casino, l'entitat va tornar a retrobar-se amb la manca de mobilització precedent; per la qual cosa, la Junta d'Antonio Riera Barba (1992-2002), va promoure un seguit de reformes. Per començar, la introducció a l'entitat de dues seccions internes: l'Esbart Dansaire de l'Hospitalet de Llobregat (1992) i la Coral Elisard Sala ( 1994). Dos col•lectius que van adherir-se com a socis de l'entitat i van aportar un substrat per a tornar a promocionar les festivitats pròpies de l'entitat, com el concert de Cap d'Any, Carnestoltes, el Festival de primavera, la Festa Major d'estiu, la Castanyada o els balls de Nadal. En aquest moment, l'entitat passà a col•laborar amb l'Associació per a la difusió del Folklore ( ADIFOLK) fet que permeté que el Casino fou la seu per a grups de dansa folklòrica d'arreu del món, que participaven anualment en les Jornades Internacionals Folklòriques de Catalunya i també oferiren espectacle per l'esperat 125è aniversari de l'entitat, que passà a denominar-se Casino del Centre de l'Hospitalet de Llobregat en aquells anys.
D'entre els socis de l'Esbart, sorgí la figura de Roser Tubau Audi qui va prendre la iniciativa per a incloure al cronograma d'activitats visites culturals, conferències i viatges programats, fet que feu que fos la primera dona vicepresidenta de la Junta directiva l'any 2001.
De les seccions internes abans mencionades hem d'incloure una escola de bàsquet (1999) i una secció de teatre anomenada Els quatre arreplegats ( 1991). A més, en aquest període, es formalitzà el lloguer de les instal•lacions del Casino per a qualsevol esdeveniment esportiu, cultural o recreatiu per a entitats públiques, privades i particulars no associats.
D'aquesta manera, l'any 2002 Josep M. Goyta Vendrell, actual president del Casino del Centre, va heretar una Junta directiva i un programari establert i consolidat, amb socis recurrents que tornaven a donar vitalitat a l'entitat. L'efervescència del moment, feu que s'anés ampliant la diversitat de les activitats, on hem d'incloure els cursos que es començaren a fer de cuina, de balls moderns, de disseny floral, d'idiomes, de ioga, de tai-chi, etc. La necessitat d'oferir programes d'activitats diversos i constants a tot el veïnat de la Vila Vella serà una prioritat fins al dia d'avui.
Aquesta pretesa dugué a Roser Tubau a la necessitat d'incorporar a Pilar Firmas Muray, historiadora de l'art i extreballadora de l'àrea de patrimoni de l'Ajuntament, per ajudar-la a ampliar els programes formatius i de difusió cultural a l'entitat. La incorporació de Pilar Firmas a més, també va permetre a l'entitat actualitzar les seves vinculacions amb l'administració, incorporant al Casino del Centre en el registre patrimonial de l'Hospitalet fet que va conduir a què fos elegida com a primera dona secretària de l'entitat l'any 2004. A més, Pilar també va impulsar la integració de l'entitat dins de la Federació d'Ateneus de Catalunya l'any 2011.
L'arribada de l'estat d'alarma desencadenat per la pandèmia de la COVID-19 va ser un nou obstacle per al Casino, sobretot tenint present l'edat avançada de la majoria dels associats. Però, la fidelitat i el compromís d'aquests no s'ha vist afectat per la pandèmia, ja que tot i la cancel•lació dels balls, els cursos i els tallers; quan aquests han tornat a dur-se a terme, els veïns han tornat al Casino del Centre, un indret que tot i els alts i baixos, s'ha mantingut com a nucli dels lligams veïnals de les famílies originàries de la Vila Vella.
Entidade detentora
História do arquivo
Fonte imediata de aquisição ou transferência
Zona do conteúdo e estrutura
Âmbito e conteúdo
DOCUMENTACIÓ FUNDACIONAL:
-4 plànols del projecte de reforma del casino, realitzats per l’arquitecte Manuel Puig Janer de data d’octubre de 1939
-Exemplar dels "Estatutos del Casino Nacional", 4/10/1941.
-(Fotocòpia) carta de F.Oliveras Bo al Registrador de la Propietat amb data de 29/1/1964 juntament amb la de l'escriptura registrada de la propietat de la casa a nom de F. Oliveras Bo, 17/2/1964.
DOCUMENTACIÓ COMPTABLE:
-Llibre de Caixa, 1939.
-Pressupost de la Casa de Francisco Obiols, 13/4/1940.
-Pressupost de l'Orquestra Monterrey per la seva actuació, 26/7/1940.
-Rebut d'un pagament del Centre a la Vda. de Pedrerol, 19/8/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" al Casino per la seva actuació, 9/9/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" per la seva actuació, 14/10/1940.
-Contracte-factura del "Conjunto de Jazz Felix y su Orquesta" per la seva actuació, 29/11/1940.
-Llibre de Caixa, 1942- set. 1951.
-Llibre de Socis, 20/10/1942.
-Factura de "La Dalia Blanca", 11/8/1944.
-Factura del "Taller de figuras Rafael Tonietti", 15/8/1944.
-Factura del "Taller de figuras Rafael Tonietti", 15/8/1944.
-Rebut de "La Dalia Blanca", 16/8/1944.
-Rebut manuscrit, 17/8/1944.
-Rebut de Jaume Mauri, 17/8/1944.
-Rebut de Monteys Hnos., 17/8/1944.
-Rebut de Monteys Hnos., 18/8/1944.
-Rebut manuscrit, 18/8/1944.
-Rebut de la Societat General d'Autors d'Espanya, 20/8/1944.
-Rebut de A. Bonvehi, 20/8/1944.
-Rebut de Conjunto Musical Antonio Tarragona, 20/8/1944.
-Rebut de Joan Arús, 20/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 21/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 21/8/1944.
-Rebut Vda. Pedrerol, 23/8/1944.
-Rebut Claudio Sanfeliu, 24/8/1944.
-Rebut Domingo Viusà, 26/8/1944.
-Full de despeses de la Festa Major de 1944.
-Full Liquidació per la confecció del programa de la Festa Major de 1944, 5/9/1944.
-Llibreta registre de "Palcos y Butacas" Festa Major, 1945.
-Rebut de la FE-JONS al Casino, 21/7/1945.
-Rebut de J.Arús, 22/6/1947.
-Llibreta registre despeses, agost 1947.
-Rebut Gràfiques Inicial, 14/8/1947.
-Rebut M.Serrano, 14/8/1947.
-Rebut Autocars Julià, 14/8/1947.
-Rebut manuscrit de A. Vega, 16/8/1947.
-Rebut, 16/8/1947.
-Rebut Bar La Rambla, 17/8/1947.
-Rebut de J. Mauri (2 Fulls), 18/8/1947.
-Rebut A. Parera, 19/8/1947.
-Rebut J.Arús, 19/8/1947.
-Rebut manuscrit, actuació Orquestra Luís R., 19/8/1947.
-Rebut de la Societat General d'Autors d'Espanya, 19/8/1947.
-Rebut actuació Orquesta Planas, 19/8/1947.
-Rebut Domingo Viusà, 20/8/1947.
-Rebut Vda. Pedrerol, 20/8/1947.
-Declaració jurada a la Junta Local de Protección de Menores de les entrades venudes a la Festa Major, 22/8/1947.
-Declaració jurada a la Junta Local de Protección de Menores de les entrades venudes a la Festa Major, 22/8/1947.
-Rebut J. Campreciós, 23/8/1947.
-Rebut Vda. de Gramundi, 26/8/1947.
-Rebut Claudio Sanfeliu, 27/8/1947.
-Rebut Junta Local de Protección de Menores, 6/9/1947.
-Rebut Junta Local de Protección de Menores, 6/9/1947.
-Programa ingressos Festa Major 1947.
-Full Festa Major, 1947.
-Full amb el planell del teatre per les funcions Festa Major, 1947.
-Rebut manuscrit, 17/8/1949.
-Rebut manuscrit, 17/8/1949.
-Foli amb dades econòmiques sobre la Festa Major, 1951.
Documentació sense data:
-Pressupost de Cassadó y su Orquesta per la seva actuació.
-6 Fulls de llibreta amb llistats de persones i quantitats, manuscrits a llapis.
-Llista mecanografiada de persones i quantitats relacionades.
-Llista de persones i xifres, manuscrita a ploma.
-16 Fulls de llibreta amb comptes, manuscrits.
-Rebut Angel Valentin.
-Full de llibreta petita amb llistat de persones.
-2 Fulls amb dades despeses.
-Sobre de l'entitat utilitzat per fer comptes.
-Full amb comptes diversos.
-Rebut Auxilio Social.
-Rebut amb diferents pagaments (Sr. Mariano).
-Full de llibreta amb llistat de despeses, manuscrit a llapis.
-Rebut manuscrit de Pedro Esperanza.
-Rebut pagament Sr. Mariano del Gobierno Civil.
-Full de llibreta amb comptes, manuscrit a llapis.
-Full de llibreta amb llistat de persones que deuen diners, manuscrit.
-Full resum del Programa de la Festa Major.
-Llistat dels socis i les aportacions fetes.
CORRESPONDÈNCIA:
-Carta convidant a l'Alcalde als actes amb motiu de la Festa Major, 18/8/1899.
-Instància demanant autorització per celebrar una reunió per aprovar els estatuts d'una societat cultural, 28/6/1939.
-Instància sol•licitant autorització reunió constitutiva de la Junta Directiva, 28/7/1939.
-Carta de la Falange a J. Pedrerol, 8/8/1939.
-Carta dirigida al Delegat Local de Auxilio Social, 27/2/1940.
-Carta manuscrita de l'Orquestra Continental oferint els seus serveis, juliol 1940.
-Carta de "Auxilio Social" convidant Missa commemorativa, 25/10/1940.
-Carta del Col•legi de San Antonio convidant a una festa organitzada en favor dels damnificats per inundacions, 8/11/1940.
-Nota en paper del Centre amb constància d'activitats administratives, 23/11/1940
-Carta de la Junta de la Obra Parroquial, 28/11/1940
-Carta del Centre Catòlic sol•licitant la cessió de la sala de festes de l'entitat, 28/11/1940.
-Carta de la Junta de l'Obra Parroquial, novembre 1940.
-Carta manuscrita de la Central Nacional Sindicalista convidant a diferents actes, 7/12/1940.
-Carta de la "Delegación de Organización Juvenil de la Falange" , 13/12/1940.
-Carta al delegat Local de O.J. concedint la utilització de la sala de l'Entitat per una vetllada teatral, 19/12/1940.
-Carta al president del Centre Catòlic notificant la cessió de la sala de l'entitat per una representació teatral, 19/12/1940.
-Carta del Patronato Local de Homenaje a la Vejez, 12/4/1941.
-Carta del conserge del centre demanant augment de sou, 20/4/1941.
-Carta de resposta a la demanda del Patronato Local de Homenaje a la Vejez, 25/4/1941.
-Carta resposta a l’augment de sou sol•licitat pel conserge de l'entitat, 25/4/1941
-Full informatiu de FE-JONS, 17/8/1944.
-Invitació de l'Alcalde als actes de la Festa de l'Arbre, 13/3/1957.
-Carta del Centre Catòlic convidant a l'entitat als actes de la festa Major, 8/8/1957.
-Invitació al sopar d’aniversari adreçat a nom de Clara Parramon de setembre de 1998
-Programa del 125è. Aniversari de l’entitat d’octubre de 1998
-Targeta que conté el menú del 125è aniversari de data 24/10/1998
-Felicitacions de Nadal.
Publicacions
-Llibre enquadernat de tapes dures amb Exemplars de la Revista del Casino "Circular", Núm. 1 nov. 1947 al Núm. 13 nov. 1948
-1 exemplar, Separata del BIM. any XIX, Núm.: 75, 3er trimestre 1972.
- Retall de premsa. Article sobre la història de l'entitat aparegut al Núm.: 373, any VIII d’El Tot Hospitalet del 6 al 12 de juny de 1992.
Hi ha documentació d'aquesta entitat al Fons d'Hemeroteca.
CARTELLS i PROGRAMES
-Cartell-programa de la Festivitat de San Roque. Representació de "D.Lucas del cigarral", 1899.
-2 Cartells-programa d'actes, 21/2/1926
-(Fotocòpia) actes de la Festa Major d'Hivern, 1927.
-Cartell "La puntillaire Catalana", 25/1/1930
-Cartell anunciador "La mare eterna", 26/4/1930
-3 Exemplars del Programa d'actes d'Homenatge a Joan Pallarès, 1 i 2 de juny de 1940.
-Programa de la 1a. Exposició de Belles Arts, del 15 al 22 d'agost de 1948.
-Cartell anunciador concert de la Coral Santa Eulàlia, 3/4/1949. (* Núm.:704)
-Programa de la 2a. Exposició de Belles Arts, del 15 al 21 d'agost de 1949
-(Fotocòpia) del Programa de mà del Festival Artístic amb motiu del Centenari de la fundació de l'Institut de les Franciscanes, 6/3/1960.
-Cartell "II Concurso de Albañilería en Hospitalet 7 de maig de 1972.
-2 Cartells anunciadors 1r. recital de Jazz, 15/7/1978
-Programa de mà Exposició inaugural de la seva Sala d'Art, 1/6/1980.
-Cartell anunciador de l'exposició inaugural de la Sala d'Art del Casino del Centre, del 1 al 15 de juny de 1980-Programa de mà Concert de la coral Elisard Sala, 21 de juny de 1980.
-Cartell anunciador del concert de la coral Elisard Sala, 21 de juny de 1980.
-Programa de 2 actuacions de teatre pels dies 15 i 16 d’agost de 1983
-Programes de Festes Majors, anys: 1929, 1944, 1946-1947-1957
-Programes de la Festa Major d'Hivern, anys: 1929, 1951-1952, 1954-1956
-Programes de la revetlla de Sant Joan, anys: 1949, 1951-1958
-Programes de Quaresma. Temporada teatral, anys: 1951, 1953-1956
FONTS ORALS:
Entrevistes a Matilde Marcé Piera, Pilar Firmas Muray, Josep Goyta Vendrell i Antonio Riera Barba.
Avaliação, selecção e eliminação
Ingressos adicionais
L'any 2022 s'incorporen al fons les entrevistes enregistrades a Matilde Marcé Piera, Pilar Firmas Muray, Josep Goyta Vendrell i Antonio Riera Barba; així com les seves transcripcions.
Sistema de arranjo
Zona de condições de acesso e utilização
Condições de acesso
Condiçoes de reprodução
Idioma do material
Script do material
Notas ao idioma e script
Características físicas e requisitos técnicos
Instrumentos de descrição
Zona de documentação associada
Existência e localização de originais
Existência e localização de cópias
Unidades de descrição relacionadas
Zona das notas
Identificador(es) alternativo(s)
Pontos de acesso
Pontos de acesso - Assuntos
Pontos de acesso - Locais
Pontos de acesso - Nomes
- Casino del Centre (Assunto)
- Casino Nacional (Assunto)
- Centro Económico Agrícola e Industrial (Assunto)
Pontos de acesso de género
Zona do controlo da descrição
Identificador da descrição
Identificador da instituição
Regras ou convenções utilizadas
Estatuto
Preliminar