Área de identidad
Código de referencia
Título
Fecha(s)
- 1933-2008 (Creación)
Nivel de descripción
Colección
Volumen y soporte
2 capses de documentació; 0,2 ml de cartells i altres grans formats, 3 DVD, 1 fotografia en color, entrevista.
Área de contexto
Nombre del productor
Historia biográfica
Institución archivística
Historia archivística
JOSEFINA VIDAL I BADIA, (Olot, 21 de setembre del 1933 / L'Hospitalet, 10 de maig de 2018) va ser veïna del c/ Pareto 5 del barri de Santa Eulàlia de l’Hospitalet des dels anys seixanta del s. XX fins la seva mort el 2018. Era llicenciada en filologia semítica i professora jubilada de llatí de l’Institut de batxillerat del barri de Santa Eulàlia, antigament conegut com a COPEM, (Centro Oficial de Patronato de Enseñanza Media) primer institut de Batxillerat inaugurat a l’Hospitalet el 1958, al que va ingressar com a professora poc després de la seva inauguració.
Filla d’Olot i hospitalenca d’adopció després de més de cinquanta anys de viure i treballar a l’Hospitalet, na Josefina Vidal i Badia, va ser filla única de Gil Vidal i Forga, que fou director des de 1940 fins a la seva jubilació a mitjans dels setanta, de la important fàbrica tèxtil cotonera Can Trinxet, ubicada al barri de Santa Eulàlia, activa fins el 1981.
El fons dipositat a l’Arxiu Municipal consta de diversos documents i fotografies vinculats fonamentalment al seu pas com a professora de llatí de Batxillerat a Santa Eulàlia. Va ser aconseguits arran d'una entrevista efectuada per la tècnica de l'Arxiu de l'Hospitalet Carina Leyes a la Josefina Vidal. La va visitar i va expressar la seva voluntat d'efectuar donació post-mortem. El material ingressa a l'Arxiu el 7 de novembre de 2018, mitjançant document signat pel seu marmessor Raúl Jiménez Escobar.
Nota 1:
La Memòria del Museu d'Arts Escèniques (MAE) de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona 2018 inclou una altra donació realitzada també a nom de la Josefina Vidal i Badia al seu Centre de Documentació Teatral, gestionada post-mortem el juliol de 2018 pel tècnic de l’Arxiu de L’Hospitalet, Artur Arranz, -que va treballar en aquest centre teatral com a tècnic cedit per l'Ajuntament de l'Hospitalet a la Diputació de Barcelona de 2005 a 2018- d’un altre fons fotogràfic que atresorava la Josefina Vidal a casa seva i que va ser descobert per casualitat quan els tècnics de l’Arxiu van anar al seu habitatge a buscar la documentació que havia d’ingressar a l’arxiu Municipal després de la seva defunció.
Aquest fons fotogràfic, sense destinatari específic determinat per la Josefina Vidal, no va venir a l'Arxiu de l'Hospitalet i es va cedir, donada la seva temàtica i amb l'autorització del seu marmessor, al Museu de les Arts Escèniques (MAE) de l’Institut del Teatre. Constava, quan es va transferir, de 14 capses de cartró (format capsa de llibres). És un fons fotogràfic teatral especialitzat en sarsuela, gènere pel qual la Josefina Vidal sentia veritable devoció. Consta de tot un seguit d’àlbums, perfectament etiquetats i identificats per ella mateixa, de representacions de sarsueles realitzades per diferents companyies professionals i per les diferents penyes d’aficionats de Barcelona, molt especialment de les protagonitzades pel destacat baríton català de sarsuela Enric Sacristán Vitrià, de la que la Josefina era una gran admiradora, que fou deixeble del mític baríton de sarsuela Marcos Redondo. Aquest fons és d’una gran importància documental, doncs dona fe de la gran afició existent per la sarsuela a Catalunya -fins el límit de comptar amb aficionades tan rigoroses i apassionades pel gènere com la Josefina Vidal- així com de la intensa activitat desenvolupada per les companyies professionals de sarsuela catalanes, com per exemple la del mestre Josep Maria Damunt, i per les diferents penyes d’aficionats a la sarsuela de Barcelona, algunes ara decadents o ja desaparegudes però que van arribar a tenir una gran vitalitat en el seu moment, com la Penya Cultural Barcelonesa, al barri de Sant Pere; el Club Helena, el Cercle Catòlic, el Cercle Moral i els Amics de la Sarsuela de Gràcia, al barri de Gràcia; la secció de teatre i sarsuela de l’Orfeò Martinenc, al barri del Clot i l’Associació Cultural La Antorcha i el Centre Moral, al barri del Poblenou.
Nota 2:
Manuel Grau i Monserrat, marit de Josefina Vidal i Badia, va néixer a Morella (Els Ports, Castelló) l’1 de març de 1928. Va estudiar als Escolapis de Morella i va cursar el batxillerat a l’institut Menéndez y Pelayo de Barcelona. Va estudiar Filosofia i Lletres a la Universitat de Barcelona, secció de Filologia de Llengües Semítiques. Un cop llicenciat el 1956, es va dedicar a la docència durant 35 anys, fins a la seva mort, con a professor al Departament de Semítiques de la Universitat de Barcelona, on es destacaven la seva competència científica i rigor metodològic. L’any 1975 va obtenir el grau de doctor, defensant a la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona una tesi sobre la Jueria de Besalú (s. XIII-XV), que havia elaborat sota la direcció del Dr. David Romano i Ventura. Obtinguda la Càtedra de Geografia i Història va exercir la docència als instituts de batxillerat Larraona de Sabadell i Margarita Xirgu de l’Hospitalet, tot això després d’haver estat més de vint anys (des de l’1 d’octubre del 1958) professor de francès i d’història del que actualment es l’IES Santa Eulàlia, institut del qual fou fundador i primer director.
En la seva època d'estudiant universitari va conèixer l'olotina Josefina Vidal i Badia, amb la qual es va casar l'any 1960. Josefina Vidal, era també llicenciada en semítiques i filla del polític i pioner de la història social Gil Vidal i Forga, que va ser regidor republicà de l’Ajuntament d’Olot abans de la guerra i posteriorment, des de 1940 i fins la seva jubilació als anys setanta, director de la fàbrica tèxtil cotonera Can Trinxet de l’Hospitalet. El matrimoni no va tenir fills.
Gil Vidal visitava sovint a la seva filla i aquesta circumstància familiar va vincular estretament, a partir de llavors, a Manuel Grau amb la Garrotxa i les terres de Girona, fet que motivà el seu interès per estudiar el call de Besalú. Tan important com la recerca que va fer a la Garrotxa va ser la que va dur a terme a la comarca dels Ports, de la qual va estudiar igualment les comunitats jueves i va deixar un important llegat bibliogràfic.
Morí el 21 de gener de 1992 a l’Hospitalet de Llobregat. Al cap de cinc anys, el 1997, gràcies a la iniciativa d'uns dels seus deixebles de l'època en què el filòleg i historiador va ser professor a l'actual IES Santa Eulàlia de l'Hospitalet de Llobregat, es va decidir a fer gestions per a publicar pòstumament com a llibre la seva tesi doctoral, que finalment es va aconseguir editar amb el títol “La judería de Besalú (Girona) Siglos XIII al XV”. Va ser anomenat Fill Predilecte de la Ciutat de Morella i tant a Morella com a Besalú té dedicades sengles vies públiques.
Origen del ingreso o transferencia
Data d'ingrés:11/07/2018
Donació 11/08/2019
Área de contenido y estructura
Alcance y contenido
El fons de Josefina Vidal s'ha orgnitzat en tres sèries documentals:
Sèrie -01 Documentació relacionada amb el COPEM
Sèrie- 02 Documentació personal de Josefina Vidal Badia
Sèrie-03 Documentació de Gil Vidal Forga
Valorización, destrucción y programación
Conservació permanent
Acumulaciones
Sistema de arreglo
Área de condiciones de acceso y uso
Condiciones de acceso
Lliure, excepte en cas que afecti o pugui afectar la intimitat de terceres persones.
Condiciones
Lliure, excepte en cas que afecti o pugui afectar la intimitat de terceres persones.
Idioma del material
Escritura del material
Notas sobre las lenguas y escrituras
Características físicas y requisitos técnicos
Instrumentos de descripción
Área de materiales relacionados
Existencia y localización de originales
Existencia y localización de copias
Unidades de descripción relacionadas
Área de notas
Notas
Localització de la documentació: Capses 1026 i 1027 S1-fons personals i S9 planeres cartells (pels diplomes i grans formats).
Identificador/es alternativo(os)
Puntos de acceso
Puntos de acceso por materia
Puntos de acceso por lugar
Puntos de acceso por autoridad
- Josefina Vidal Badia (Materia)
Tipo de puntos de acceso
Área de control de la descripción
Identificador de la descripción
Identificador de la institución
Reglas y/o convenciones usadas
Descripció realitzada segons els preceptes de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2007.
Estado de elaboración
Final
Nivel de detalle
Completo